Märka upp kolvar på BM Boxer

Fråga: Hej Jim! Jag har fått en skuren Volvo BM Boxer av min granne. Jag ska skruva ner hela motorn är tanken. Jag har bara en fråga om kolvarna. Det är tre stycken, men när jag skruvar bort dem så måste de väl sitta precis där dem sitter på vevaxeln nu? Finns det några markeringar någonstans eller något liknande?

Ha en bra dag / Anton

 

Svar: Uppmärkning av motordelar är viktigt. Kolvar ska sitta i samma lopp som det suttit i tidigare och dessutom vändas rätt. Vissa kolvar är slitsade eller har förskjutna kolvbultar och då är det extra viktigt att de hamnar rätt. Kolvar brukar vara uppmärkta om man bara putsar bort allt sot.

Finns det inga märkningar kan man göra egen. Har man sifferstansar är det bra, men man kan även märka upp kolvens nummer och hur den ska vändas med en körnare – särskilt på Boxern som ju bara har tre kolvar. Man räknar nästan alltid cylindrarna framifrån så att kolv/cylinder längst fram är nummer 1 och så vidare. När man slår in ett märke i kolvtoppen får man inte göra det rakt ovanför kolvringarna eftersom det kan stuka till överst ringspåret så att denna ring kläms fast.

Man brukar därför slå in märket cirka 15-20 mm in på kolvtoppen från kanten räknat. Ett förslag är att du knackar in märkena så att dessa sitter i kolvens framkant, alltså framåt i traktorns riktning. Då slår man en etta i framkant av ettans kolv, en tvåa i framkant på tvåans kolv och så vidare. Då vet man både var kolven ska sitta och hur den ska vändas. Tänk på att även märka vevstakar och samtliga lageröverfall (både vev- och ramlager) så att även dessa hamnar rätt. Håller du dessutom reda på var alla skruvar till topplocket och ramlageröverfallen sitter så kommer du att få rätt förspänning på skruvarna vid ett inställt värde på momentnyckeln. Av samma anledning ska man inte blanda muttrar och skruvar till vevlageröverfallen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen