Fråga: Jag har en gammal Datsun 720 Pickup som (tack och lov) saknar det mesta när det gäller elektronik. En sak som jag skulle uppskatta är dock halvljusautomatik.
Det är väl inget större problem när jag själv kör men så fort familjen lånar bilen kör man antingen utan lyse eller så måste startkablarna fram efter ett tag.
En lösning är ju att inte låna ut bilen men jag skulle hellre vilja ha ett vettigt förslag hur man enkelt kan koppla lyset så det tänds automatiskt och fungerar som vanligt med hel och halvljus när motorn går. Det ska ju också fungera utan att motorn är igång, med parkeringsljus, vid besiktning med mera. Ett annat alternativ är en ljusvarnare som varnar när ljuset är av vid körning eller på när man lämnar bilen (Biltema har tydligen slutat sälja sin).
Det måste ju vara fler än jag med äldre bilar som har det här problemet.
Tack på förhand
Svar: Visst är det fler än du som har det här problemet. Din Datsun har en lite annorlunda koppling mot europeiska bilar. Strömmen går först till lamporna i hel- och halvlamporna och sedan till hel-/halvljusreläet.
Att bygga in en halvljusautomatik ligger lite utanför mitt kunskapsområde så jag tog hjälp av en bilelektriker som gav mig följande tips.
Du behöver två reläer, två 15A dioder, en 1A diod och ett motstånd på 22Ohm och 5A vilka kopplas enligt bilden ovan.
Om du följer kopplingsschemat (klicka för att komma dit) ska X1 kopplas in på den röda kabeln och X2 på den röd/gröna kabeln på strömbrytaren till lyset.
X3A och X3B kopplas in på den röd/vita kabeln på strömbrytaren till lyset. X4A och X4B kopplas in på den svarta kabeln på ljusreläet. Y1kopplas till den vit/röda kabeln på tändningslåset.
Om allt är rätt kopplat kommer du att få halvljusautomatik med lite svagare ljus när strömbrytaren är frånslagen och normalt ljus när strömbrytaren är tillslagen. Parkeringsljuset fungerar både med och utan tändning, så bilen kan bli godkänd på besiktningen.
Lycka till
Robert Gustavsson




