Fråga: Hej. Jag har en fråga om tändhattar på gamla tvåtaktare. Har ett flertal mopeder med vanliga gamla Sachs- och Puchmotorer. Har märkt att vissa har ett motstånd i tändhatten och andra inte. Jag tycker det verkar som om mopederna varken går bättre eller sämre med dessa motstånds tändhattar så vad meningen med dom? Och gör dom någon skillnad på livslängden för tändspole och andra tänddelar?
MVH
Elias Strömberg, Ekjsö
Svar: Tändhattarna med ett inbyggt motstånd är radioavstörda. Motståndets uppgift är att dämpa de radiostörningar som uppstår vid gnistbildning. Den första radiosändare som sände ett meddelande över Atlanten 1901 var en så kallad gnistsändare, så gnistor kan alltså färdas långt och orsaka störningar i radio- och TV-apparater.
Normalt ska det inte märkas någon skillnad på motorn med avstörda tändhattar (eller dito kablar) men en rekommendation från tändstiftstillverkarna är att man ökar (inte minskar) tändstiftets elektrodavstånd med en tiondels millimeter när man använder en avstörd tändhatt. Detta för att kompensera för att gnistan innehåller mindre energi med en avstörd tändhatt (eller kabel).
Motståndet brukar ha en resistans på cirka 1000 Ohm och denna resistans i kombination med ett större elektrodavstånd leder till en ökad spänning på tändspolen som (teoriskt) kan förkorta dess livslängd då spolen inre isolation får jobba hårdare. Största problemet med avstörda tändhattar och kablar är att motståndet till slut ger upp och då går motorn illa eller inte alls. Det finns en modell av tändhatt som dessutom är helt inklädd i plåt (avskärmad). Dessa är ökända för att det blir överslag i dem.
Jim Lundberg




