Vilken kolvklass i Zündappmotorn?

Fråga: Hej! Har en Zündapp KS 50, från 1969 i mycket gott skick. Motorn är oskruvad, men fått kolven bytt vid något tillfälle. (Pappas moped så jag vet!) Problemet är en oförklarlig kraftlöshet i även mindre uppförsbackar. Jag vet att cylindern är märkt: F av en serie från A – F.

Måste då inte kolven motsvara F:s diameter? I handeln får du tag i standardkolvar, men enligt måttabeller från Zündapp fattas det hundradelar upp till en F-cylinder.

Kan detta ge en svagare motor? Någon firma påstod att det måste finnas expansionsmån, men är inte denna inräknad i Zündapps tabeller? Vore trevligt om någon kan utreda detta med originalcylindrar och kolvmått

Vänligen

CalleT

 

Svar: Klassning av kolvar och cylindrar är något man gör vid tillverkningen för att slippa kassera en massa detaljer eller riskera att få helt fel spelrum mellan delarna i motorn. I en perfekt värld skulle alla kolvar och cylindrar få exakt samma mått och då skulle man inte behöva olika klasser. Men om några kolvar blir lite större och några cylindrar lite mindre så är det bra om man inte sätter den största kolven i den minsta cylindern och omvänt. Därför kontrollmäts de och får en klassning. Lyfter man på topplocket på en bilmotor kan man ofta se bokstäver instansade i blocket vid varje cylinder – även här en klassning. Då hittar man (förhoppningsvis) samma bokstav på kolvtoppen i den cylindern. En ”D-cylinder” bör då få en ”D-kolv” och så vidare för att det ska bli rätt kolvspel.

Skillnaden i mått mellan dessa klasser är ofta väldigt liten. På Zündapps mopedkolvar skiljer det 0,005 mm (fem tusendelar) mellan varje klass (A – F =38,945 – 38,970 mm) och om man väger in att vissa mopedtillverkare tillåter ett maximalt cylinderslitage på 0, 20 mm så kan man ta detta med kolvklassning lite lättare. Huvudsaken är att det inte blir för litet spel. Zündapp har rätt tajta kolvspel från fabrik på 0,02 mm.

Jag tror inte orsaken till den trötta motorn beror på kolvens storlek. Testa med att hålla in ett bladmått i cylindern och tryck samtidigt i kolven. Får du plats med ett bladmått på 0,05-0,10 mm mellan kolv och cylinder är det okej. Får du i ett större mått kan det vara dags för borrning (Nikasilbehandling i ditt fall). Kolla avgasport, avgasrör och ljuddämpare så dessa inte är igensotade. Rätt förtändning (1969) är 1,8 mm på Zündapp 50cc. Titta på tändstiftet efter en åktur. Är det kritvitt kan det vara sen tändning eller mager bränsleblandning. Är stiftet svart och kanske oljigt får motorn för fet blandning. Då bör den även fyrtakta. En standard Zündapp KS 50 ska ta dig uppför vilken backe som helst om den är okej – även om det kan bli på ettans växel ibland.

Jim Lundberg

Rulla till toppen