BMW som skramlar efter renovering

Fråga: Hej, min verkstad utförde kolvringsbyte och honing av cylinderloppen på gamla BMW:n. Det gjordes i samband med renovering av toppen, för att säkerställa att ingen olja skulle läcka en till förbränningen nedifrån.

Vi såg en liten vändkant i loppet när toppen var avlyft. Verkstaden varnade om att det skulle kunna bli lite skrammel vid kall motor efter kolvringsbyte och honing, ok tyckte jag. Istället skramlar det nu när motorn är varm. Skramlet har ökat varje säsong efter renoveringen. Det hörs bara på ”del-last”, dvs lätt gas, 100 km/h. Inte vid acceleration. Kan ni hjälpa mig att förstå vad som kan ha blivit fel? Mvh Martin

 

Svar: Att det blir mer oljud efter honing av lopp och ringbyte beror på att de nya (och sträva) ringarna ”greppar” i det nyhonade (och sträva) loppet. Ljudet som hörs uppstår varje gång kolven vänder medan ringen står stilla ett ögonblick. Det är alltid ett litet spel mellan ring och ringspår och det är när ringen byter sida av spåret som ljudet hörs – mest som ett klickande läte. Ju trögare ringen går i loppet, desto hårdare blir smällen mot ringspåret.

Om motorn skramlar mer för varje säsong är något fel, om du inte gör många tusen mil förstås – då är det ett naturligt slitage. Det kan vara så att vändkanten inte togs bort så mycket att den nya, och översta, kolvringen har slagit i vändkanten vilket kan leda till ett uppslaget (bredare) kolvringsspår som ger mer oljud. Ibland fasar man istället den översta ringen om man inte vill hona ur för mycket material ur loppet. Eller så är kolvringsspåren helt enkelt slitna och för breda av den anledningen.

Att det bara låter när man marschar och inte vid acceleration låter som om det är kolvringarna på ett eller annat sätt. Kolvringsspåren blir dessutom bredare vid uppvärmning. Cylinderloppet kan vara koniskt efter slitage och efterföljande honing vilket gör att ringarna måste fjädra ut i övre dödläge för att sedan pressas ihop i nedre dödläge där en cylinder alltid har minsta diametern. När man gasar på ökar förbränningstrycket vilket trycker ringarna hårdare mot ringspår och lopp. Jag skulle nog rekommendera att du tar av toppar och cylindrar så du kan mäta upp spelet i ringspåren, cylinderdiametern (konicitet) och kolvdiameter.

Jim Lundberg

Rulla till toppen