Hur lossar man transdrevet på ILO med kedjetrans?

Fråga: Hej Jim. Har en Monark Monarped med den tidiga ILO G50-motorn med kedjetransmission. Tänkte byta vevhusets packboxar. Nu undrar jag hur drevet är fastsatt på axeln. Är det konisk fattning och kan man i så fall använda en 2- eller 3-armad avdragare eller måste man tillverka en egen enligt din anvisning som fanns i ett annat inlägg?

Då gällde det ILO med remtransmission. Sen undrar jag om man måste demontera kopplingskorgen eller om kedjan ger med sig så att drevet kan lossa ändå? Är det någon skillnad var man köper packboxar? Kvalitet och så? Har du i så fall något tips var jag kan köpa.

Ingemar Larsson

 

Svar: Drevet på ILO-motorn med kedjetransmission sitter på en cylindrisk axel med två parallella och fasade sektioner (se bild). Drevet sitter därför inte särskilt hårt och en två- eller trearmad avdragare ska klara jobbet. Se bara till att inte dra i yttersta spetsen på kuggarna så dessa stukas. Ibland kan man behöva någon form av mellanlägg i plåt för att sprida trycket från avdragarens klor.

Det var länge sedan jag rev en ILO med kedjetrans, men jag tror nog att du måste lossa korgen också om inte kedjan är extremt sliten – fast då bör den bytas. Kedjan har dimensionen 3/8″x5/32″ och ska ha 32 rullar. Den kallas ibland för ”magnet-” eller ”generatorkedja”.

Kolla med Jacking AB i Kungsör (telefon: 0227- 133 22) när det gäller packboxar. Vissa ILO G50-motorer har en dubbelläppad packbox på transmissionssidan, men det fungerar lika bra med en enkelläppad.

Jim Lundberg

Rulla till toppen