Fråga: Har en Monark 98cc med ILO-motor som jag håller på och renoverar har nu gjort som du beskriver med oljan till växlarna. Jag har blandat fett med olja. Min fråga är om det ska vara samma olja till lamellpaketet? Bara funderar eftersom det finns två påfyllningar – en bakom cylindern och en på kåpan över lamellpaketet. Tacksam för svar.
m v h Johan
Svar: Det ska vara samma smörjmedel (flytande fett) i både växellåda och koppling på ILO 98 cc. Enligt Monarks något luddiga beskrivning i handboken står det att man ska fylla på med 20 ccm (0,2 dl) fett var 100-200 mil som ska ”pressas in i smörjnipplarna”. Eftersom det står ”nipplarna” ska man förmodligen sprida ut denna mängd mellan dessa nipplar. Vidare säger man att lådan inte får ”fyllas mer än till en 1/3-del” vilket kanske inte är så lätt att kolla. Var 500:e mil ska fettet ”utbytas”.
Att tömma ur flytande fett (beroende på hur rinnigt det är) kräver en ordentlig varmkörning och eventuellt en sköljning med lacknafta eller diesel för att få ur allt gammalt fett som sitter kvar på ytorna i motorn. På Biltema finns något som heter Rengöringsolja vilket motsvarar gamla tiders sköljoljor som man sköljde ur motor och växellåda med i samband med oljebyte. Denna olja fylls i efter att den gamla tappats ur. Sedan kör man en kort stund och tappar ur sköljoljan. Detta bör fungera på en ILO 98 cc, fast det kan läcka ur lite sköljolja under körningen.
Jim Lundberg




