Fråga: Hej! En fråga om min Husqvarna Modell 30 Sport, det är så att frambromsen kan ej nypa och att den bromsar väldigt dåligt. Bromsbeläggen är schysta och trumman är något rostig men har försökt att slipa bort det mesta, vad kan vara felet? Vad säger besiktningsinspektörerna om bromsar på gamla hojar?
Med vänlig hälsning
Simon
Svar: Om du har de gamla originalbeläggen så är det förmodligen dessa som är orsaken till den dåliga bromsverkan. Bromsbelägg är lite av en färskvara och fast det är mycket kvar av tjockleken kan de vara riktigt dåliga när det gäller friktion. Rosten brukar man kunna ta bort med någon form av borste eller Scotch Brite på en borrmaskin. Kolla så att trumman inte dragits ut av ekrarna i ytterkant. Då får trumman formen av en tratt vilket leder till att backar och sköld vill skjutas utåt vid bromsning. Då får man svarva om trumman. Samma sak om rostskadorna är djupa.
Men innan du byter belägg bör du centrera bromskölden – något som få brukar göra. Lossa den mutter på hjulaxeln som håller fast bromsskölden. Dra in handbromshandtaget. Håll kvar handtaget och dra samtidigt fast muttern igen. Nu är skölden centrerad och bägge backarna kommer att ligga mot trumman lika hårt vid inbromsning. Om du ändå behöver byta belägg så se till att du får mjuka belägg som har högre friktion än hårda.
På Bilprovningen är man kanske lite ”snällare” mot gamla hojar, men bromsarna ska ju fungera effektivt när det verkligen gäller – ute i trafiken.
Jim Lundberg




