Honda CB 400 som inte svarar på gasen

Fråga: Hej. Jag har en Honda CB 400 N från 1982. När den blir varm eller på hög växel så svarar den inte vid gaspådrag. Har kollat luftfilter. Rengjort alla munstyckena i fuggarna. Bytt stift och kollat kablar, men problemet kvarstår. Undrar vad det är för små justerskruvar under förgasarna. Det är inga gummimembran i förgasarna. Stiften är lite sotiga. Går annars bra men tråkigt att den inte svarar på gas direkt.

Mvh mattias

 

Svar: Det låter som om den får för fet bränsleblandning om den går sämre när den är varm. Testa med att köra utan luftfilter en provtur. Om den går bra då (och luftfiltren är rena) så är blandningen för fet. Detta kan i sin tur bero på flera saker; för stora huvudmunstycken, för hög flottörhusnivå med mera. Be någon åka bakom dig när du kör. Om det kommer svartrök ur avgasrören går den definitivt för fett. Fungerar chocken som den ska? Om den hänger sig blir blandningen för fet för en varm motor.

En bra ska kan vara att göra vad engelsmännen kallar ”Plug chop”. Man testar då förgasarens olika register (låg, mellan och högfart) genom att ”läsa” tändstiftet. Börja med att köra på full gas eller nästintill någon kilometer. Stäng av motorn i farten (så den inte får gå på tomgång) sväng in till vägkanten och kolla hur stiften ser ut. Sotiga stift innebär för fet blandning på högfartsregistret (huvudmunstycket). Vita stift innebär för mager blandning på samma register (eller sen tändning). Brun färg på stiften är korrekt.

Kör sedan samma sträcka på halv gas och gör om kontrollen. Här är det trottelnålar na som stryr bränslemängden. Sist kör man samma sträcka igen med nu på låg gas (ca 50 km/t) och kollar stiften igen. Kom bara ihåg att aldrig låta motorn gå på tomgång – då får man bara se hur tomgångsregistret beter sig.

Jag har för mig att Hondan har CV-förgasare (bilden ovan) där trottlarna sugs upp av undertrycket. Kan ju vara värt att kolla hur dessa löper i sina lopp och eventuell fjäderspänning/dämpolja. De skruvar du nämner vet jag ingenting om, men det kan vara luftskruvar (blandningsskruvar). I så fall arbetar de bara på tomgångsregistret och möjligtvis en bit upp i lågfartsregistret.

Jim Lundberg

Rulla till toppen