Fråga: Hej! Jag renoverar en Monarped med ILO-motor Piano G50 årsmodell 1957. Den är tvåväxlad med trampor. Motorn är isärtagen, kullager och packningar är bytta. Nu till problemet, jag fattar inte hur ”frikopplingsdrevet” skall sitta. Det vill säga när man trampar så skall det drevet ta i och dra igång motorn. Det är ett drev i två delar, dessutom så sitter det en bygel som troligtvis skall stoppa rörelsen. Av vad jag kan förstå så skall hela enheten sitta på pedalaxeln? De sprängskisser jag har lyckats att hitta så finns dessa saker ingenstans. Tacksam för ett uttömmande svar!
Stig Karlsson
Svar: Nu vet jag inte hur pass mycket din motor är demonterad och vilken bygel du menar. På översta bilden syns pedalaxeln med sina delar. ”A” är kilspåret för bromsarmen på motorns högra sida. ”B” är en distanshylsa som är låst med en låsring. ”C” är det frihjulsdrev som överför kraften från pedalerna till motorn vid start. Om detta drev tagits bort från axel måste det vändas rätt vid monteringen. När man trampar runt motorn ska frihjulet låsa upp och driva. Kolla det innan drevet skjuts på axeln. Glöm inte krysskilen som ska sitta i frihjulets nav. Axelns montering i motorn ska inte bjuda på några konstigheter. Det ska sitta en shimsbricka på varsin sida av ”paketet” på axeln – alltså en utanför frihjulsdrevet och en utanför distanshylsans låsring.
På undre bilden syns axeln med delarna bortplockade. Låsringen längst till höger är en (av två) ringar som håller ihop själva frihjulet i drevets nav och behöver inte lossas för att få drevet av axeln.
Jim Lundberg





