Fråga: Hej Jim, Jag har en Monarped 1962 med 2-växlad ILO G50 motor. Jag har läst ditt inlägg för en tid sedan kring hur man ställer tändning på en gammal mopedmotor (först brytarinställning, sedan kontroll av abrissavstånd och sist kontroll/justering av förtändning). Men – hur kontrollerar man egentligen förtändningen med en indikatorklocka/indikatorstav?
Jag har köpt en anordning som man skruvar ned i tändstiftshålet och som sedan visar kolvens läge i millimeter med en stav, men hur gör man för att få se att gnistan kommer 2-2,5 millimeter före kolvvändningen? Sätter man ett elektromätningsverktyg på hona och hane av de öppna brytarkontakterna och sätter den på signalering för att få en signal när brytarna går ihop (försökte detta, men instrumentet signalerade hela tiden – verkar vara som om kontakterna är elektriskt sammanbundna även när de är isär, fast mopeden går ganska så bra ändå…)
Eller hur gör man? Att bara med egna ögon försöka titta när brytarna öppnar direkt efter kolvvändningen blir väl ganska inexakt, eller? Tack på förhand för ditt svar!
Per Holmqvist
Svar: Gnistan kommer i samma ögonblick som brytarkontakterna öppnar. På en ILO Pianomotor ska detta ske när kolven har 2,4-2,6 mm kvar till det övre dödläget. Det finns många fungerande anordningar för att bestämma kolvens läge i cylindern – spikar, skruvmejslar, skjutmått och indikatorklockor för att nämna några. Faktum är att en spik med en tejpmarkering kan duga alldeles utmärkt till tändningsjustering då det knappast är noga på tiondelen på en äldre moped eller motorcykel.
Det svåra brukar däremot vara att bestämma i vilket ögonblick brytarna öppnar. Ett gammalt trick var att klämma in ett cigarettpapper mellan kontakterna. Sedan drog man försiktigt i papperet samtidigt som man vred runt svänghjulet – när papperet släppte var brytarna på väg att öppna. Att mäta över brytarna med en ohm-mätare kräver att mätaren kan mäta väldigt låga värden eftersom tändspolens primärlindning ligger parallellt med brytarna. Denna lindning håller något enstaka Ohm och det kan vara svårt för en enklare mätare att läsa av denna lilla skillnad mellan öppna och slutna brytare.
Men man kan bestämma brytarnas öppning på fler sätt. En variant är att lossa på kabeln från brytarna som sitter på kondensatorn. Då kommer brytarna att vara ”ensamma” och mätaren kan lätt se när de öppnar då det kommer att bli ett avbrott. Man kan även ansluta en glödlampa och ett batteri mellan jord och anslutningen på kondensatorn. Lampan ger en högre ström genom tändspolens primärlindning och därför brukar man kunna se att lampan blir aningen svagare precis när brytarna öppnar.
En tredje, och ganska rolig metod, är att ansluta ett par hörlurar mellan jord och kondensatorns anslutning. När man vrider svänghjulet och brytarna öppnar hörs ett ”klick” i hörlurarna. Fast det är en akustisk signal så hittar man tändpunkten exakt med denna metod.
Jim Lundberg






