Raketare med sachsmotor som bara går några sekunder

Fråga: Hej Jim. Nu har jag bytt kondensator och tändspole samt hällt i ny bensin till min raket med sachsmotor, årsmodell 1962. Den startar någon gång i bland och då bara några sekunder. En kompis säger att då återstår bara att riva motorn och byta packningarna då jag troligtvis har dålig vevhuskompression. Är du av samma åsikt eller har du något annat tips?

Gunnar Berg

 

Svar: Symtomen med att motorn startar upp och dör efter en kort stund låter mer som kondensatorfel, eller möjligtvis bränslebrist. Det finns tyvärr väldigt många eftermarknadsdelar till äldre mopeder idag som håller usel kvalitet. Just kondensatorer är en sådan detalj som kan vara rent usel och man bör testa några olika leverantörer. Samma sak kan ibland gälla nytillverkade tändspolar som då också är tillverkade i låglöneländer.

Om packboxarna i vevhuset är slut eller trasiga brukar motorn vara svårtstartad och rullstart är ofta en förutsättning för att få igång den. Den kan vara körbar, men tomgången blir väldigt orolig och motorn brukar dö direkt om man släpper gasen – allt beroende på hur dåliga packboxarna är.

Det är lätt att testa packboxarnas funktion. Ta bort svänghjuls- och transmissionskåpan från motorn. Ta bort förgasaren och anslut en slang till insuget. Dra upp kolven i topp och blås därefter i slangen med lungorna (tryckluft kan skada packboxarna). Om någon packbox läcker så hörs det ett pysande.

Du behöver inte riva (hela) motorn för att byta packboxarna. På svänghjulssidan ska svänghjul och tändplatta tas bort. Det är denna packbox som oftast tar slut. På andra sidan ska transmissionsdrevet och kopplingskorgen tas bort. Den gamla packboxen kan man ofta bryta ut med en skruvmejsel eller liknande verktyg. Man kan även borra två eller fler hål i sidan av packboxarna där man sedan gängar i plåtskruvar som man sedan kan dra i med en vanlig hovtång. Se bara till att inte borra in i lagren bakom packboxarna och att det inte hamnar borrspån i lagren. Blås med tryckluft i insuget när packboxen är borta eller sug med dammsugare från utsidan.

När de nya packboxarna monteras ska dessas tätningsläppar smörjas in med lite fett så de inte bränns upp och smälter vid första starten. De packboxar som har en bar metallmantel är bara att pressa in i hålet. De som är helt gummiklädda har en tendens att vilja krypa ur sina hål. Då avfettar man packboxens utsida (man kan även rugga upp den lite med fint slippapper) och så lägger man på ett tunt lager gänglåsning, typ Loctite på ytan. Gänglåsningen ”smörjer” så att packboxen lättare glider in i sitt hål och håller den på plats när den härdat.

Jim Lundberg

Raketare med sachsmotor som bara går några sekunder
Kopplingskorgen lossas från lagrets kona med en knackning. Akta gängorna. Den stora mutten som håller korgen mot lagret är vänstergängad

Rulla till toppen