Svårstartad NV 36

Fråga: Hej har en NV36 från 1953 med en DKW 250-motor. Får den ej att gå riktigt. Den är svårstartad och när man väl får den att gå så går den bara på låga varv och vill dö på högre. Är det tändning eller förgasare man skall sikta in sig på? Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning Rickard

 

Svar: det kan vara båda delarna, men om du vill veta var felet troligast ligger kan du göra följande klassiska test: Gör några startförsök (utan att motorn går igång) och titta sedan på tändstiftet. Är stiftet blött är det troligtvis tändningsproblem och är stiftet torrt så ligger felet i bränsletillförseln.

Om nu stiftet är torrt och det är fel på bränsletillförseln kan man börja vid bensinkranen. Ta bort slangen och slå på kranen. Då ska det komma en rejäl stråle – inget droppande med andra ord. Kolla huvudmunstycket om det är fritt från smuts. Frånvaron av bensin kan även bero på tjuvluft vid packningar eller packboxar.

Om stiftet istället skulle vara blött efter några startförsök kan det var en klen gnista. Detta i sin tur kan bero på tändspolen, kondensatorn eller brytarna. Justera och/eller byt ut en del i taget. Ett blött stift kan också bero på att det kommer alldeles för mycket bensin på grund av flödande flottör eller igentäppt luftfilter.

Förtändningen på NV 36 (DKW 250) ska vara 5,8 mm och detta kollas när man vridit upp tändförställningen till max förtändning. Brytaravståndet ska vara 0,4 mm och gnistgapet på tändstiftet 0,6 mm. Förgasarens (Bing AJ2/26) huvudmunstycke ska vara 110 och clipset i trottelnålen ska sitta i andra spåret uppifrån.

Jim Lundberg

Rulla till toppen