Fråga: Hej. Har en Fram-King med Victoria EM 50 motor som cylinder var skadad på. Vi lämnade in det för att borra om det tills ÖD 40,5 men det räckte inte för att få bort skadan så killen borrade om det för en 41mm kolv. Problem är att det finns inte ÖD 41mm, så frågan är kan man använda till exempel en 41mm Sachs kolv och modifiera den (fila om urtag ) eller vad skulle du göra? Hälsar
John
Svar: Det finns flera vägar att gå i jakten på ”fel” kolv till en motor. En variant är att ta med originalkolven till kolvbutiken och trä upp den på samma kolvbult som kolvar till andra motorer. Viktigaste måttet är från kolvbulten till ytterkanten på kolvtoppen. Om detta mått är lika så är man en god bit på väg. Sedan kan ju kolvtoppen vara olika mycket konvex och där får man kolla att den inte slår i topplocket. Misstänker man att kolvtoppen hamnar nära topplocket lägger men en klump modellera/marsipan/leverpastej på kolvtoppen och skruvar på locket igen. Vrid sedan runt motorn ett par varv. Kolla sedan hur hoptryckt klumpen blev. En millimeters frigång bör det vara.
Olika kolvar kan sedan vara olika höga, totalt sett, vilket ger andra öppningstider på insuget. Om nya kolven är längre (nedåt) och man vill ha det original så kapar man av den i botten till samma mått som originalkolven. Om kolven inte har några fönster eller liknande så räcker det med att kapa den i underkant. Är kolven kortare än originalet så får man längre öppningstider vilket kan ge allt från lite mer sprutt till en motor som är extremt slö på låga varv. Uniformerade tjänstemän kan också ha synpunkter om mopeden går för fort.
Man kan även kompensera en ”felaktig” kolv genom att höja eller sänka cylindern. Skulle den nya kolven gå lite för högt i loppet kan man fila till en förhöjningsplatta som man placerar under cylindern. Exempelvis en aluminiumplåt av lämplig tjocklek som man sågar ut med cylinderfotspackningen som mall. Om cylindern istället måste sänkas för att få upp kompressionen och få alla portar att öppna helt måste man svarva av den i underkant. Vissa motorer har ett motorfäste i topplocket och då får man tänka till lite så att det inte uppstår brytningar om toppen höjs eller sänks.
Det finns flera fabrikat som har 41 mm kolvar; Sachs, Suzuki och Puch är några av dem.
Jim Lundberg




