Fråga: Hur ställer man in förgasarna på K750 (Ural)? Går dom att justera, eller måste man köpa nya?
Magnus Wijk
Svar: Förgasarna är justerbara även om dessa ryska förgasare inte har det bästa ryktet när det gäller funktion. Dina förgasare bör heta ”Pekar K68” (stavas ung. ”NECAP” på ryska). När man justerar in förgasare på en tvåcylindrig motor med en förgasare per cylinder gör man så här: Starta motorn med ena tändkabeln avtagen från sitt tändstift. Sätt den lösa kabeln i ett separat stift mot jord så är man snäll mot tändspolen. Justera tomgången med tomgångsskruven på den arbetande cylindern tills motorn håller sig igång på en cylinder.
Vrid nu på blandningsskruven tills tomgångsvarvtalet blir som högst. Stäng av och gör samma procedur på den andra cylindern. När detta är gjort är bränsleblandningen på tomgång/lågfart justerad. Starta motorn igen, men nu med bägge tändhattarna på respektive tändstift. Nu kommer tomgången att vara för hög och då vrider man ut tomgångsskruvarna lika mycket och tills man får en lagom tomgång. Om man håller en handflata bakom varje avgasrör så känner man på avgaspuffarna om någon cylinder går lite hårdare än den andra. Då sänker man tomgången lite på den och höjer eventuellt lite på den svagare cylindern.
Sista grejen blir att synka förgasarna så att bägge ger lika mycket vid gaspådrag. Detta justeras med vajerpännarna på respektive förgasare och med avstängd motor. Här får man ta hjälp av en kompis. En person sätter ett finger på varje trottel (vilket är lite bökigt på en boxermotor). Den andre vrider sakta på gashandtaget. Människans fingertoppar är känsliga instrument och reagerar på väldigt små rörelser och personen med fingrarna i förgasarna känner direkt om någon trottel rör sig uppåt före den andra. Justera på vajrarna tills bägge trottlarna lyfter i exakt samma ögonblick.
Mer fakta om dessa hojar hittar du hos Svenska Ryssmcföreningen.
Jim Lundberg




