King med vibrerande JB 150 motor

Fråga: Hej Jim. Efter en sommars (förra året) finåkande har jag fått en obalans i motorn, jag trodde det var lamellerna så de har jag bytt, efter en provkörning i går kväll konstaterar jag att problemet är kvar. Det visar sig att jag har ett allt för stort axialt glapp på vevaxeln, detta borde gå att fixa med shims, värre är att kolvbulten alternativt kolvbultsbussningen är slut, vet du någon som kan ha dessa delar.

Med vänlig hälsning.

Thomas Nilsson

 

Svar: Kolvbulten är gjord av ett väldigt hårt stål och brukar överleva ett antal bussningar innan den behöver bytas. Men någon gång tar även bulten slut. Kolla med ett noggrant skjutmått eller mikrometer hur stor ”midja” bulten fått. Är det mer än 3-4 hundradelar bör bulten bytas. JB har en udda dimension på sina bultar då de har en diameter på 12,5 mm. Det är då även diametern på hålet i bussningen. Bussningen håller 15 mm i ytterdiameter och har en längd på 18 mm. Spelet mellan bult och bussning bör vara 2-3 hundradelar efter brotschning.

Vid montering av ny bussning ska bussningen vara 2-4 hundradelar större än hålet i vevstaken om den ska sitta säkert. Grada gärna av hålet i vevstaken där bussningen ska in (om det inte är gjort) så minskar risken för att bussningen ska hyvlas av under inpressningen. Först när bussningen är på plats ska den brotschas upp till rätt innerdiameter. Det kan vara svårt att mäta upp ett radialspel på några få hundradelar, men det finns ett annat trick. Om man trycker in bulten i bussningen och vänder staken så att bulten står vertikalt ska bulten nätt och jämnt hänga kvar i hålet av sin egen vikt om spelet är rätt. Se bara till att både bussning och hål är extremt rena vid testet så bulten inte hänger kvar på grund av spån och skräp som kilats fast.

Kolla med C-G Jansson (telefon 070-229 68 43) om han har bussningar till JB:n. Annars kan man låta svarva till en egen av lagerbrons, exempelvis av SS 5204-15. Kolla med Lagermetall i Örebro. De säljer inte till privatpersoner, men via Toolsbutikerna i landet. Den som svarvar vill dock ha vevstaken att mäta på. Det finns en ”quick-fix metod” för JB-motorernas kolvbultar: Om man hittar en kolvbult från en engelsk motor som håller en 1/2″ (12,7 mm) i diameter kan man brotscha upp både kolv och den slitna bussningen till halvtumsbulten. Kolla bara att spåren för bultens låsringar inte blir för grunda, vilket de inte borde bli då det innebär att man bara tar bort en (1) tiondel av materialet. JB själva hade 12,6 mm bultar som överdimension. Ett tips: Om din kolv inte har oljehål borrade för bulten så är det bra att borra sådana. Diametern 2,5-3 mm är lagom och detta gör man innan man brotschar hålet.

Jim Lundberg

King med vibrerande JB 150 motor
Spelet mellan bult och bussning ska ligga på ynka 2-3 hundradelar.

Rulla till toppen