Montera axel i Husqvarna 40cc motor

Fråga: Hej på er därute. Frågan gäller motor Husqvarna 40 cc, en 25416, ska montera ihop den nu men får inte i transmissionsaxeln i lagret som sitter i svänghjulshuset, har tryckt i lagret vars ”hus” är ”bottnat”. Nu till frågan: kan man ”frysa ”axeln hur mycket krymper den? Om man fryser både lager och axel är det bättre? Annars tips! Och hur mycket och vad för olja slår man i oljeskruven .

MVH Tommy

 

Svar: Stål krymper och sväller väldigt lite vid temperaturförändringar. Om ett lager går tungt på en stålaxel kan man värma lagret (ca 100 grader) och kyla axeln i frysen eller med kylsprej. Men det blir ingen dramatisk skillnad och framför allt är det bråttom när man gör så här. Det varma lagret kyls av den kalla axeln och den kalla axeln värms av det varma lagret så operationen får bara ta några sekunder – sedan har bägge delarna samma temperatur och går då lika tungt igen.

Om det går så bör man hellre montera lagret på axeln först och därefter värma vevhushalvan som är gjord av aluminium som sväller betydligt mer än stål. Här gör det inget om lagret värms upp eftersom stålet inte sväller lika mycket som aluminiumet vid samma temperatur.

Om du har en 40-kubiksmotor bör det vara en Novolette från 1954 (1955 kom 44 cc-motorn). På den finns en liten oljeplugg där man ska hälla i SAE 50-olja som smörjer lagret till den utgående axeln. Här finns det igen volymuppgift, utan i Husqvarnas handbok står det: ”Oljebehållaren, som smörjer utgående kullagret, fylles med olja av tjocklek SAE 50 och påfylles sedan vid behov under körning”.

Jim Lundberg

Rulla till toppen