Flakmoped med växel- och förgasarproblem

Fråga: Hej. Jag har en gammal flakmoppe med en 3-växlad sachsmotor på! Den startar och går men jag har två problem. Det första:

1. Min flottör är trasig, så det rinner ut bensin till skålen under förgasaren och sedan ut under motorn. Detta löses säkert med en ny flottör som är beställd, men jag undrar ändå: Vad är skålen under till för och ska det rinna ut under moppen ifrån den skålen? När jag först plockade fram moppen kunde jag ha skålen full utan att det rann ner, var det bara skit i kanalerna då?

2. När jag väll fått i ordning på nya vajrar och diverse till växelhandtaget så märkte jag att 2:ans och 3:ans växel inte fungerar. Det beror på att axeln som trycks in och ut (växelaxeln?) glappar, men om jag sätter ett finger på den så går växeln i. Hur löser jag detta? Är det någon slitdel som man kommer åt utifrån eller måste motorn klyvas? Kan fjädern ha tappat sin spänst?

Gustav Forsner

 

Svar: Vi tar frågorna i tur och ordning.

1: Sachsmotorerna har ett system för dämpning av insugningsljudet från förgasaren där förgasaren ligger mot motorblocket med en packning. Luftburken är öppen ner mot den skål som finns under förgasaren och luften tas in genom ett hål i burkens bakkant. Hela detta utrymme fungerar som en ljuddämpare.

När förgasaren flödar över måste bensinen komma ut någonstans och av den anledningen finns det en smal kanal i skålens botten som leder ut bensinen under motorn. Troligtvis var det stopp i den kanalen på din motor.

2: Sachsmotorn har en slags dragkil som dras ut och in av den stång du beskriver vid växling. Stången har fyra positioner (tre växlar samt friläge) och justeras med längden på växelvajern. När växelhandtaget på styret ligger i tvåans växel ska markeringen ”A” på växelarmen ligga mitt för stoppstiftet ”B”. Justera med vajerspännaren tills det stämmer. Jag tror inte fjädern plötsligt tappat spänsten – om inte problemet fanns innan vajerbytet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen