Fråga: Hej Jim. Har en fråga om detta med etanolbensin. Har nyligen hört att det talas om den nya E10-bensinen från maj 2014. Hur kommer detta att påverka min veteranmoped, gräsklippare grästrimmer mm.? Är det nödvändigt att gå över till alkylatbensin nu? Eller kan man fortsätta köra mackbensin?
Med vänlig hälsning Dan
Svar: Idag finns det ingen E10-bensin att köpa i Sverige och det kan dröja ända till 2015 innan E10 dyker upp. Detta beror på olika politiska beslut som ännu inte är riktigt klara.
Vi tog kontakt med Mikael Mörnsjö på svenska Statoil som berättar att tvåtaktsmotorer inte bör ha några problem med E10 eftersom tvåtaktsolja idag innehåller korrosionsinhibitorer (ämnen som förhindrar korrosion) vilka skyddar ytorna i bränslesystem och motor mot eventuella angrepp av etanol och/eller vatten. Dessutom klarar många tvåtaktsoljor mer än 15 procents etanolinblandning innan de tenderar att separera.
Av samma anledning kan man tillsätta någon procent tvåtaktsolja i bensinen på veteranfordon med fyrtaktsmotorer vid höstens sista tankning. Oljan verkar då passiverande (ett skyddande skikt som hindrar ämnen att reagera med metallen) på olika metallytor som exempelvis i förgasare och motverkar risken för oxid och liknande oavsett om det handlar om etanol eller bara vanlig kondens. Ett slags invändig vinterkonservering, med andra ord. Etanol kan i vissa mängder, värst vid cirka 20 procents inblandning, angripa slangar och membran, men det kan skilja från en motor till en annan beroende på ålder och material.
Jim Lundberg




