Hur kommer man in i tändsystemet på enväxlad Zündapp?

Fråga: Hej! Har en gammal Mustang 1957/58, Zündapp enpetare. Hur tusan tar man sig in i generatorhuset? Har lyft locket, men sedan tar det stopp. Det sitter en mutter mitt i generatorhuset mot mig så att säga, men ska den loss och eller hur annars kommer man in?

Mvh Deva

 

Svar: Om du med ”generatorhuset” menar tändsystemet där ljusspolar och tändspole sitter innanför svänghjulet så gäller följande om du har Zündapps enväxlade KM 48/KM 50-motor: Du har förmodligen tagit bort svänghjulskåpan (276-279). Nästa steg blir då att lossa muttern (34) i svänghjulets (260-263) centrum. Denna kan vara vänster- eller högergängad. Generellt så ska muttern lossas åt samma håll som svänghjulet roterar. På KM 48 roterar svänghjulet motsols och då borde muttern lossas åt det hållet. (Rulla mopeden framåt så ser du åt vilket håll det snurrar, eller kolla på svänghjulet så kan det finnas en pil som visar rotationsriktningen.)

När muttern är borta måste svänghjulet dras bort från axeln med en särskild avdragare som gängas in i svänghjulets centrum. Hjulet sitter på en kona och kan sitta hårt. Här finns det olika gängor och jag har tyvärr ingen uppgift på vilken gänga ditt svänghjul har. Äldre mopeder brukar ha M22x1,5, men det är långt ifrån säkert.

Ett trick är att mäta innerdiametern på det gängade hålet i svänghjulet med ett skjutmått och sedan plussa på stigningen 1,5 mm. Är hålet cirka 20,5 mm plussar man på 1,5 och får då cirka 22 mm, vilket då är gängans ytterdiameter. Försök aldrig lossa svänghjulet med en avdragare med armar eller att bända loss det – då kan det blir skevt och förstört. Någon som har en enväxlad Zündapp och vet vilken gänga svänghjulsavdragaren ska ha till Devas moped? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen