Monark Monarped som toppar 30 km/t

Fråga: Var ute på en fin runda idag med min Monark Monarped från 1953. På denna Monarped sitter det en ILO FP50-motor och det är just denna motor jag tänkt ställa några frågor om, då jag inte har några referensramar att luta mig mot. Mopeden toppar runt 27 km, kanske runt 30 när det flyter på. Är detta normalt för en otrimmad, helt original monarped från 1953? Jag väger runt 100kg kan tilläggas. Jag kan tycka att den fyrtaktar lite väl mycket, dock när den får jobba lite slutar den att fyrtakta och går som en dröm, men så fort den börjar varva igen så börjar den återigen att fyrtakta. Är detta normalt för dessa motorer? Hur rent ska dessa gå egentligen?

Med vänlig hälsning, Fredrik

 

Svar: Alla mopeder före 1961 får ha max 0,8 hästkrafter. Jag kör själv en Monarped från 1953 och kommer nästan alltid sist på mopedrallyn – fast det beror oftast på att övriga har trimmade mopeder som passar bättre på motorvägen. Min Monarped blev dock mycket piggare när jag bytte ljuddämpare till den som satt på Monarped från 1954. Då gick toppfarten upp till 36 km/t, men den stora skillnaden var att backtagningsförmågan ökade rejält. Dessa ljuddämpare ser nästan exakt likadana som de från 1953, men de är ovala och har då lite mer volym. Se bilden ovan.

Om motorn fyrtaktar mycket kan huvudmunstycket vara för stort. Monarpeden finns med flera Bingförgasare och beteckningen kan man se på förgasarens klämfäste. Heter förgasaren 1/9,5/41 eller 1/9,5/47 ska huvudmunstycket ha storlek 58. Heter den 1/9,5/44 ska munstycket ha storlek 46. Kolla även att avgasröret och avgasporten är ursotade. Byte av ljuddämpare kan dock kräva en annan storlek på munstycket. Förtändningen på ILO FP 50 är högre än vad mopeder brukar ha och ska vara 4-4,5 mm före övre dödläget.

Jim Lundberg

Rulla till toppen