Fråga: Så mycket min inköpta JB 128 motor har gått genom sedan 1949. Otaliga delningar av blocken har gjorts med hugg och märken av huggmejslar och annat. Jag vet att frågan om packningscement har diskuterats tidigare men då motorn i nederdelen har en springa på 0,4 mm och på ovansidan 1,0 mm är jag lite osäker på vad som skall användas för att fylla upp mellanrummen.
Burken med Permatex ”form a gasket” som står i garaget sedan 70-talet kanske fungerar men när jag tittat in på Permatex hemsida så verkar det bara vara silikon som regerar idag. Tvåtaktsåkarna i närheten använder Hondabond HT som också verkar bra.
Ulf Jensen
Svar: Innan du gör något mer bör du kolla om axialspelet på samtliga tre axlar i motorn tillåter att du slipar ner ena eller bägge blockhalvorna en aning först. Det krävs bara en planskiva (glasbord är utmärkta planskivor) och ett slippapper med korn 120-180. Man drar då blockhalvan mot slippapperet så att man putsar av tätningsytan så mycket som tidigare nämnda axialspel tillåter. Spelet bör vara 0,10-0,2 mm på samtliga axlar. Håll kåpan så att den inte slipas snett och spänn papperet så att det inte bildas en ”våg” på pappret som fasar av kanterna på blocket. Då kanske ytorna tätar som de ska – eller kräver mindre mängd silikon eller liknande.
När det gäller större springor som dessa är nog packningssilikon att föredra eftersom det fyller spalter bättre. Se till att bägge styrstiften som styr blockhalvorna mot varandra finns på plats. Vissa tillverkare rekommenderar att man drar ihop delarna i två etapper – först ”nästan helt” och så låter man silikonet härda. Sedan drar man ihop helt. I vissa fall kan man laga skadorna med ”kemisk metall” som sedan slipas plan. Då gäller nogrann avfettning först med exempelvis thinner eller bromsrengöring (Bräkleen).
Jim Lundberg




