Puch Dakota som inte frikopplar

Fråga: Har en Puch Dakota och har monterat ihop kopplingen enligt sprängskiss men den vill inte frikoppla hur mycket jag än justerar (enligt Jim Lundbergs justeringsinfo). Lameller (nya) och brickor och kopplingskorg är i bra skick men ändå så vill den inte. Detta är ju inte någon rymdmaskin, så vad har jag missat?

Hoppas på svar

MVH/Niklas

 

Svar: Dragbulten på Puch V3-motor ska justeras så att kopplingsaxelns (där kopplingsarm och vajer sitter) fasade del ska ligga ungefär vinkelrätt mot dragbulten så att man får maximalt grepp och en bra geometri mellan dessa delar vid frikoppling. Detta justeras med kulmuttern på dragbulten. När detta är gjort ska kopplingsarmen peka mot cylinderns bakre högra pinnskruv. Armens läge på kopplingsaxeln går att ändra då den sitter på splines.

Om kopplingsarmen kan röra sig så långt den ska och bjuder på normalt motstånd från kopplingsfjädern är den biten okej. Puchkopplingen har däremot brickor på bägge sidor av kopplingskorgen och det kan vara här felet ligger. Om brickorna ligger fel eller har fel tjocklek så låser man upp kopplingskorgen mot vevaxeln och då frikopplar den inte trots att lamellerna dras isär. Under kopplingskorgen (mot det yttersta ramlagret) ska det sitta en bricka med måtten 15x22x1,7 mm.

Puchkopplingen finns också med olika antal lameller och standardkopplingen har då två stål- och två fiberlameller som på bilden ovan. Den finns även med tre lameller och då är kopplingen lite djupare. Testa med att sätta tillbaka de gamla lamellerna. Om kopplingen fungerade med dessa innan renoveringen ska den fungera nu med. Kolla även vevaxelns axiella läge i motorn så att inget spökar där.

Jim Lundberg

Rulla till toppen