Fråga: Hej! Har undrat en sak med tändningen på en lite trimmad Dakota, men det är säkert samma på alla motorer:
Vid väldigt lågt varv och hög belastning till exempel en kraftig backe i låg fart på hög växel hade det då varit fördelaktigt att ha en betydligt senare tändning säg till exempel bara 1mm eller kanske tom än mindre så att tändningen av gasblandningen inte motarbetar sig om det är en tidig tändning på normala 2.5mm (2.7mm?), eller detta spelar kanske ingen större roll?
Tack!
Mvh Henrik
Svar: På lite mer avancerade motorer såsom i bilar har man sedan många år haft en förtändning som styrs av både varvtal och undertryck. På så vis får man ut max effekt ur motorn vid ett givet varvtal och/eller belastning och man undviker skadligt tändningsknack. Själva tändingsförloppet i förbränningsrummet tar sin lilla tid och därför brukar man justera förtändningen så att den blir tidigare vid högre varvtal och omvänt för att maxtrycket ska komma när kolven precis ska ge sig av nedåt. På äldre och effektsvagare tvåtaktsmotorer som exempelvis mopeder och mindre motorcyklar har man däremot en fast förtändning vilket fungerar bra. Men visst skulle det gå lite bättre om tändningen anpassades efter varvtalet, men frågan är hur mycket det skulle göra i förhållande till den ökade tillverkningskostnaden som detta innebär.
Idag finns det elektroniska tändsystem till äldre mopeder där förtändningen regleras elektroniskt, utan mekaniska vikter och liknande. Vissa system har programmerbara tändkurvor och man har till och med retarderande tändkurvor där förtändningen vänder och blir något senare på maxvarv för att öka avgastemperaturen vilket i sin tur ”lurar” motorn att tro att avgassystemet är kortare (=resonant på högre varvtal) än vad det fysiskt är. Allt för att krama ur de sista hästkrafterna. Fast då pratar vi rätt extrema trimningsgrader.
Jim Lundberg




