Fråga: Fick se att jag hade blandat till det flytande fettet till min Sachs 98cc-motor med GL5 transmissionsolja. Behöver jag vara orolig för några angrepp i den?
Roger T.
Svar: Transmissionsoljor innehåller olika additiv som ska reducera friktion mellan metalldelarna i en transmission. En ”måttstock” på hur effektiv denna friktionsreducering är den så kallade API-klassningen som består av numreringen GL1 till GL5 där högre siffra innebär större mängd av additiv i oljan. Vissa av dessa additiv är ytaktiva och ”angriper” stålytor så att dessa bygger upp ett hårt och skyddande oxidskikt vilket sänker friktion och slitage. Några av dessa additiv kan även reagera med koppar vilket är basmetallen i bronsbussningar som finns bland annat i Sachs 98:an.
Av denna anledning brukar man inte använda oljor med högre API-klass än GL4 där det kan förekomma bronsbussningar. En GL5-olja har dubbelt så stor andel additiv som en GL4. Man kan känna detta på den sura lukten som dessa oljor har. Ju värre det luktar, desto mer och aggressiva additiv skulle man kunna säga lite förenklat. Om det skulle var skadligt med en viss andel GL5-olja i din motor tror jag inte eftersom den är utspädd med fett, men vill du vara säker så kan du byta ut oljan mot en GL1 eller GL4.
Vissa GL5-oljor är inte aggressiva mot bronser – kolla med oljetillverkaren. Värst är det nog när man häller en GL5-olja av den aggressiva typen i en manuell växellåda med synkroniseringsringar. Dessa ringar är ofta av brons och det har hänt flera gånger att man förstört synkringarna med GL5-olja så att lådan börjar skrapa och skorra vid växling.
Jim Lundberg.




