Victoria 250 som är svårstartad när den är varm

Fråga: Hej min 250 cc från 1952 med tvåtakts Victoria motor med Bingförgasare är väldigt svårstartad när den är varm. När den är kall flödar jag förgasaren, sen startar den i stort sätt direkt, behöver inte choka. När motorn är varm är det som soppan inte kommer in i motorn, jag flödar, chokar men den tänder inte till. Efter ett antal kickar är tändstiftet fortfarande snustorrt. Tar jag bort luftfiltret när jag kickar skvätter mycket bränsle ut åt det hållet. Har hört något om att det kan uppstå ”gaslås”. Finns det något jag kan gör för att få den att starta lättare?

Niklas Hammarbäck

 

Svar: Det låter som att din Victoria drabbats av så kallat ånglås. Detta kommer sig av att lättflyktiga ämnen i bensinen börjar koka i förgasaren och när man då försöker starta motorn kommer det bara gasbubblor genom förgasarens kanaler vilket motorn inte enbart kan starta på. Om man har en genomskinlig bensinslang så kan man se hur det stiger massor av bubblor i slangen när bensinen kokar. En lösning på detta är att försöka isolera förgasaren från cylindern så att värmen inte leds över så bra. Men testa först med att tanka alkylatbensin. Denna har en mindre andel lättflyktiga ämnen och bör därför förebygga ånglås bättre än vanlig ”mackbensin”.

På Victoria sitter förgasaren med ett klämfäste direkt på cylindern och det är tyvärr ett effektivt sätt att leda över värme med metall-mot-metallkontakt. Om man har tillgång till svarv kan man tillverka en litet förlängningsrör där man monterar en fiberbussning i den ände som ska sitta på cylinderns insugningsrör. Detta rör måste göras kort då det är trångt mellan luftfilter och ramrör.

En annan orsak kan vara slitna packboxar i vevhuset som inte håller tätt när de mjuknar av värmen.

Jim Lundberg

Victoria 250 som är svårstartad när den är varm
En variant är att tillverka ett mellanrör med en fiberbussning (röd) som försvårar värmeledningen från cylinder till förgasare.

Rulla till toppen