Fråga: Min Austin A35 i originalskick har problem att ta sig längre sträckor än några kilometer. Den går jättebra tills den kommer upp i normalvärme, cirka 90 grader. Sedan börjar den hosta och låter som den går ner på två cylindrar för att sedan dö. Jag får sätta mig vid vägrenen och vänta tills den kallnar. Sen startar den piggt igen och jag kan ta mig några kilometer igen innan samma sak händer igen.
Jag har bytt tändspole, men det blev ingen skillnad. Har även gjort rent förgasaren och bränslefilter/pump, men fortfarande ingen skillnad.
Kan det ligga i att ventilerna inte är rätt inställda, eller har du något tips?
Bilen har nu mest bara stått i garage, vilket är väldigt synd då många blir så glada av att se den rulla runt på gatorna (inklusive mig själv).
Tacksam för svar
Kenneth
Svar: Det är klart att du ska ha ut bilen på vägen, för det är en kul modell. Nästa steg är att byta kondensatorn och kontrollera brytaravståndet. Spontant tror jag att det är någon av de komponenterna som är boven i dramat.
Men – det kan också vara rotorn. För några år sedan, ja det är nog åtta-tio år sedan, var de rotorer som såldes till BMC-motorer ibland av undermålig kvalitet. Det blev överslag i dem när de blev varma och då kunde bilen uppträda precis som du beskriver. Kontrollera för säkerhets skull även rotorn.
Lycka till
Robert Gustavsson
Övriga tips från våra mångkunniga läsare? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.




