Fråga: Hej. Jag har påbörjat en renovering av JB 128cc motor till Monark M75 . Jag undrar om man kan ersätta kullagret vid kickdrevet med ett 2RS kullager och slopa brickan som du beskriver i din bok? Vad är numret på kullagret? Kan man som växellådsolja använda SAE 50 olja eller måste det vara flytande fett?
Lars-Göran
Svar: Det går bra att ersätta lagret innanför kickdrevet med ett avtätat lager med 2RS (dubbel gummitätning) eller med ett 2Z (dubbel plåttätning). Fast då måste motorn delas. Problemet med JB-motorn är att det gärna vill flyga in flisor i detta lager från kickdrevet som kan låsa lagret så det nöter på axeln eller sitt hål i blocket. Mitt tips i Stora Tvåtaktsboken är att man tillverkar en tunn bricka som täcker lagret mot kickdrevet som skydd mot flisor. Fördelen med denna bricka är att man kan montera den utifrån utan att dela på motorn. Om man använder avtätade lager kan man med fördel ta bort tätningen in mot växellådan så lagret får ta del av oljan/fettet i växellådan som ju byts med jämna mellanrum.
Ur motorns perspektiv kan man nästan hälla i vad som helst och det kommer att fungera med det låga kuggtryck som uppstår med 4,5 hästkrafter. Problemet är att denna motor inte har någon packbox på den utgående axeln och en vanlig olja kommer att läcka ut där och ge generande fläckar på garagegolvet. Blandar man i lite fett i oljan så att den nätt och jämt rinner vid rumstemperatur minskar läckaget drastiskt. Det som kan vara skadligt för dessa motorer är för tjockt (trögflytande) fett. Mellandrevet i botten har bara ett litet smörjhål och om smörjan är för trögflytande tränger den inte in genom hålet och då skär drevet på sin stålaxel.
Jim Lundberg




