Fråga: Har en gammal motorgräsklippare. Briggs & Strattonmotor på 3,5 hkr. Troligen 60- 70-tals modell. Den startar svagt låga varv dör några sekunder senare. Ibland kan den rusa upp i varv vid samma startförsök men går som mest kanske 20 sekunder. Har kompression och gnista (vet ej om helt bra) Har haft bort bränsletank och förgasare gjort rent satt ett gummimembran med fjäder satte tillbaka likadant. Har prövat med en annan förgasare och tank, men samma fel. Värdet är ju ej stort på klipparen och delar kostar.
Kan det vara kondensator och/ellerbrytare? Sitter även någon fjäder på förgasaren som justerar spjäll beroende på varvtal via svänghjul. Vet ej heller helt hur denna fjäder skall sitta. Spänd så den håller tillbaka spjället?
Jörgen
Svar: Kolla tändstiftet precis efter att motorn stannat. Om det är blött är det förmodligen tändningen som ger upp och är stiftet torrt är det bränslet som inte kommer fram. Om du provat med en annan förgasare utan resultat låter det som att det skulle vara tändningsproblem, men det ser du ju om du kollar stiftet. Äldre Briggs & Strattonmotorer har brytare och kondensator och dessa kan givetvis krångla. Testa med att putsa och rengör brytarkontakterna. Brytaravståndet på Briggs & Stratton ska vara 0,02 tum vilket blir cirka 0,5 mm enligt vårt måttsystem. Är delarna slitna kan man ibland bli tvungen att testa andra avstånd.
Men det finns en annan grej som kan krångla på dessa motorer och det är varvtalsregulatorn som består av en liten ”vinge” placerad nära svänghjulets fläkt. Vingen är sedan kopplad till förgasarens gasspjäll med en liten spiralfjäder. Funktionen på denna är följande: När motorn varvar upp och fläkten blåser hårdare drar denna vinge ner gasen aning, och när motorn går ner i varv (fläkten blåser svagare) drar denna vinge upp gasen för att kompensera. Detta hörs på en fungerande klippare när man kör in i tjockt gräs och kniven bromsas. Utan regulator skulle då motorn gå ner i varv, men regulatorn drar då på mer gas så att varvet bibehålls. Motorn ”morrar” på lite extra, men går inte ner i varv. Kolla upp denna vinge och dess fjäder. Jag har glömt exakt hur de ska sitta, men om man drar vingen från svänghjulet ska gasspjället stängas och omvänt. Ibland kan fjädern behöva spännas en aning.
Jim Lundberg




