Problem med Husqvarna Flinta motor

Fråga: Hej jag har en Husqvarna Flintamotor och jag har bytt tändstift, bränsleslangen, tändkabeln och munstycke och har jättebra gnista. Jag har gjort alla tändningsinställningar ni har skrivit på andra kommentarer. Vad ska jag göra?

 

Rasmus Karlsson

 

Svar: Det framgår inte vad som händer med motorn. Jag utgår från att den inte startar. Testa följande: Gör några startförsök och ta ur tändstiftet. Om stiftet är blött är det troligtvis fel på tändsystemet och om stiftet är torrt så får motorn inget bränsle. Då vet man vilket spår man ska följa vid fortsatt felsökning. Det låter dock som om du klarat av tändningen. Om det inte kommer bensin (torrt stift) så kan det bero (uppifrån räknat) stopp i tanklockets ventilationshål, stopp i bensinkranen, stopp bränslefiltret (om det finns), stopp i flottörventilen (nålen/sätet) eller stopp i huvudmunstycket.

Sedan kan frånvaron av bensin bero på att motorn inte orkar suga i sig bensinen. Då kan orsaken vara tjuvluft vid packningen mellan förgasare och cylinder, packningen under cylindern eller packboxarna i vevhuset. De senare kollar du på följande vis (om det inte rinner bensin ur tändsystemet – då är den packboxen definitivt slut): Ta bort förgasaren och anslut en slang till insuget på cylindern. Ta bort motorns sidokåpor så att vevaxelns bägge ändar är synliga. Dra upp kolven i topp och blås i slangen (med lungorna). Lyssna samtidigt nära vevaxelns ändar. Om det pyser och väser är packboxarna slut och måste bytas vilket man kan göra utan att dela på motorn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen