Fråga: Hej. Har nyligen införskaffat mig en Yamaha FS1. Vid köpet fick jag reda på att under de senaste åren har motorn varit på service. Även bromsar, fjädring m.m. ska ha bytts ut. Alltså var jag ganska nöjd med köpet och räknade med att motorn skulle funka ok till en början. Mopeden hade visserligen fått stå det senaste året och efter renoveringarna endast kört ca 10-20mil.
När jag nu kör mopeden hackar och bluddrar motorn en hel del. Den är vansinnigt svag och det går inte att rusa motorn. Stannar jag och lägger i neutral växel så bluddrar den bara när jag drar på full gas.
När jag kollar på tändstiftet så var det rätt svart, funderar då på om det kan vara för lite bränsle som går fram från tanken. Ska därför kika om soppaslangen är okej. Det blev ingen skillnad på körandet efter jag borstat rent tändstiftet med en stålborste.
Vid köpet var det ett par liter bensin i tanken. Jag fyllde helt sonika på med ny bensin upp till full tank. I efterhand slog det mig att den bensin som redan fanns kan ha stått rätt länge. Kan det vara så att bensinen är ”gammal”? Och det är därför motorn går dåligt? Om det är så, tänker jag tömma ut all bensin, fylla tanken med ett par deciliter t-sprit och skaka den ordentligt några minuter. Kanske även slänga i ett par muttrar för att slå bort rost…? Jag tänker även byta ut bränslefiltret. Om inget av detta fungerar, bör jag gå på förgasaren. Skruva isär den och bada den i bensin så att den blir helt ren.
Jag är helt ny vad gäller att meka… jag vill lära mig och ovan plan har jag läst mig till. Jag tar gärna emot lite råd och tips, tänker jag rätt i mitt felsökande? Är det något jag missar som jag bör kolla först? Är luftfiltret något jag borde gå på tidigare, byta ut eller bara blåsa rent?
Målet är att få den körduglig. Nu är den inte körduglig… När jag kan köra den ordentligt kan jag köra iväg till en verkstad för att lämna in den där jag ska få hjälp att ordna med all el.
Oskar
Svar: dagens bensin har sämre lagringsbeständighet jämfört med bensinen förr, men om du häller i färsk bensin ska det bli bra, bara den skvätt av den gamla bensinen som finns kvar i bensinslang och förgasare försvunnit. Häll inte T-sprit i en bensintank. T-sprit innehåller för mycket vatten som kan bli kvar i tanken. Dessutom löser inte sprit upp bensin och dess föroreningar så bra. Då är det bättre att skölja med en skvätt bensin eller lacknaftabaserad avfettning. Rost och annat skräp i tanken kan avlägsnas med grovt grus eller muttrar som skakas om länge och väl ihop med en skvätt avfettning.
Om tändstiftet blir svart efter en stunds körning får motorn för mycket bensin i förhållande till luft. Detta kan bero på flera saker: för stort huvudmunstycke, felaktig flottör, igentäppt luftfilter eller en choke som hängt sig. Slå på bensinkranen och titta på förgasaren. Om det börjar droppa bensin under den efter en liten stund är flottören felaktig och stänger inte som den ska. Om du har originalförgasaren, en Mikuni med 9 eller10 mm borrning (beror på vilken typbeteckning, TSV-nr, mopeden har) ska huvudmunstycket ha storlek 110-115. Luftfiltret ska vara rengjort om en renovering ska vara värd namnet, men kolla ändå.
Jim Lundberg




