Hur startar man flakmopeden?

Fråga: Hej. Jag har precis blivit med flakmoped och är helt novis i ämnet. Instruktionen för start har varit att bara trampa igång men här blir det problem. Jag kan trampa runt tramporna då jag håller in kopplingen, jag kan ”cykla” med kopplingen intryckt men så fort jag släpper kopplingen låser sig bakhjulet och jag kan inte trampa, inte heller i neutral går det att trampa. Vad kan jag göra?

Mvh,

Patric

 

Svar: När man startar en moped med pedaler (trampor) så lägger man i friläge och trampar till på pedalerna. Då ska motorn snurra runt och förhoppningsvis starta. Ett trick för att få en pedal i högt läge vid start är att hålla in kopplingen och sedan trampa runt tills man får en pedal i hög position. Sedan släpper man kopplingen och trampar till. På flakmopeder (Och andra mopeder med pedaler) finns en ”cykelfunktion” som är till för att hjälpa motorn om det går tungt. Man trampar i exempelvis en uppförsbacke och då får motorn hjälp av förarens benmuskler. Denna funktion gör också att man kan cykla mopeden med avstängd motor (exempelvis vid bensinstopp) om man lägger i en växel och håller in kopplingen. Då driver pedalerna enbart bakhjulet. Det blir emellertid jobbigt att cykla då utväxling och liknande inte är som på en renodlad trampcykel.

Motorn går lite tungt vid start på grund av kompressionen vilket är en konsekvens av att kolven ska pressa ihop luft innan tändning. Men om det låser sig är det något som är fel. Vet du om mopeden var körduglig när du tog över den? Har en motor stått länge kan kolven fastna i cylindern. Detta brukar ibland kunna fixas genom att man sprutar 5-56 eller annan rostlösningsolja ner i tändstiftshålet. Har motorn dessutom stått fuktigt (och utan tändstift) kan kolven sitta rejält fast i cylindern. Motorn kan även ha skurit, men det borde säljaren ha informerat om.

Ta av topplocket och kolla ur cylindern ser ut. Cylinderloppet ska vara fritt från rost och repor. Ta bort den vänstra kåpan (nr 1) på motorn så att du kommer åt kylfläkten (nr 6) på svänghjulet. Känn på fläkten om den går att vrida (friläge ilagt). Är den stum så är något fel. Sedan kan man gå djupare och djupare in i motorn, men börja med detta och återkom om det inte löser sig.

Jim Lundberg

Rulla till toppen