Husqvarna Novolette som dör efter en stunds körning

Fråga: Hej! Jag har en Husqvarna Novolette från 1955 som dör efter en stunds körning. När jag startar och åker iväg med den går den klockrent, men efter ca 100 meter börjar den ”hacka” i ca 3 meter sen dör den. Efter en stunds vila så går den klockrent igen och sedan dör den igen. Jag undrar vad som kan vara felet? Har läst några trådat och funderar på om det kan vara ventilationshålet på tanklocket? Men vet inte riktigt hur det sitter på novoletten.

Ska prova att åka tills den dör idag och sedan kolla tändstiftet om det är blött. Detta hände mig efter att den stått stilla i ca tre veckor och kompisar har tipsat om att det kan vara skit i förgasaren? Vilket man gör rent med bensinbad och tryckluft om jag kommer ihåg rätt. Har du några andra tips på vad det kan vara också?

Daniel

 

Svar: Det låter som att det kan vara problem med bränsletillförseln. En dålig tändspole ger samma symtom, men det brukar dröja tills motorn (och spolen) är ordentligt varm vilket knappast hinner ske efter 100 meters körning. Kondensatorn kan däremot krångla ”snabbare” och där kan motorn stanna efter tio sekunder för att därefter starta snällt igen.

Ventilationen i tanklocket är inte alltid ett synligt hål uppe på locket utan kan vara en kanal eller liknande under lockets skal. Testa med att blåsa i bensinslangen med öppen kran. Då ska det pysa vid tanklocket och trycket i tanken ska försvinna så fort man slutar blåsa. Kör en sväng med tanklocket halvt påskruvat så märker du om problemet försvinner.

Tryckluft och lacknafta är bra vid förgasarrengöring. Bensin är bra, men väldigt brandfarligt. Undvik att peta i munstycken med ståltråd. Munstycken är precisionsdetaljer och kan skadas om man bökar runt i dem med hårda och vassa föremål. Möjligtvis kan man peta försiktigt med en tunn koppartråd från en elkabel då koppar är mjukare än munstyckets mässing. Titta också på det lilla bränslefiltret som Bingfabriken så fiffigt gömt inne i pipen för bensinslangen (bilden ovan).

Hör av dig när du gjort tändstifts- och tanklockstestet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen