Fråga: Hej, jag har en Husqvarna E-motor från 1963 på en Monarscoot M339 från 1959 och undrar hur elen ska dras korrekt, jag har dragit om elen efter eget huvud men vill gärna ha min ritning kompletterad och rättad. jag kan maila bild på elschemat, går det?
Sen undrar jag vad det satt för typ av belysning bak original på Monarscooten, om det var en med bromsljuskontakt eller inte? Ha det.
/ Johan
Svar: Grejen är den att mopeder före och efter 1961 kan ha lite olika elutrustning, bland annat beroende på lagändringar vid denna period. Jag har inte uppgiften på från vilken årsmodell mopederna var tvungna att ha bromsljus, men det kan vara så att en moped från 1959 inte behöver ha bromsljus. På Monarscoot satt det ursprungligen en ILO Pianomotor och från den motorn bör det ha kommit ut två kablar – en svart till dödarknappen och en gul till belysning och tuta. Ur en Husqvarna Flintamotor från 1963 kommer det förmodligen fyra kablar – de två tidigare nämnda plus en grå (direkt till baklyset) samt en grön (bromsljus via bromsljuskontakt).
Jag kan tyvärr inte ta på mig uppgiften att rätta ett kopplingsschema, men jag kan lägga ut några scheman här så ser du hur respektive motor/moped var kopplad. I det översta schemat från 1955 (har inget från just 1959) saknas den svarta dödarkabeln då mopeder från denna period stannades med pysventil. I övrigt ska nog det schemat stämma för en moped från 1959.
Jim Lundberg






