Yamaha FS1 som inte orkar på höga varv

Fråga: Hej! Jag bytte till mig en Yamaha FS1 för ett tag sen, och den ville inte ge någon gnista. Så jag köpte ny brytare, kondensator och topplocksbult. Nu så hoppar den igång relativt lätt. Brytaren ställde jag på ca 0,3-0,4 mm.

Men mitt problem är att den inte har någon kraft på lägre varv, när man väl kommer upp i varv så går den bra tills man lägger i 3:ans växel, det blir som man ligger på halvgas och det går inte att varva upp den mer. Jag byggde en egen topplockspackning som verkar fungera då den inte läcker ur några avgaser. Det sitter en 5,5 hk på skulle jag tro kanske till och med en 60cc.

Mvh Johannes

 

Svar: Karaktäristiskt för en trimmad moped är att man tappar bottenvrid och får en effektpuckel på höga varv istället. Sedan finns det ju rimliga gränser för hur ”trött” en trimmad motor ska vara på låga varv. Gör så här: ta en provtur och håll fullgas på högsta växeln under någon kilometer. Stäng av motorn i farten och rulla in till vägkanten. Ta nu ur tändstiftet. Är det vitt eller ljusgrått får motorn för mager blandning på full gas vilket tyder på ett för litet huvudmunstycke.

Är stiftet svart så får motorn för fet blandning vilket kan bero på för stort huvudmunstycke. Är tändstiftet brunt (normalt), men fuktigt kan det bero på att gnistan är så klen att den släcks av bensinen när man gasar fullt. Då ligger nog problemet i tändsystemet. Brytaravståndet ska vara 0,3-0,4 mm på FS1:an. Jag har fler tekniska data för motorn, men eftersom din är trimmad gäller inte dessa. Kolla att avgassystemet är fritt och inte igensotat.

Jim Lundberg

Rulla till toppen