Autoped som tappat lyset efter byte av tändspole

Fråga: Min hustru köpte en NV Autoped 1955 för något år sedan. Den här mopeden går ca fem km, sedan dör motorn. Det går inte att starta motorn igen den dagen. Men dagen därpå startar motorn fint. Efter en kortare tur, så kan man lätt starta motorn, men inte när den har blivit varm. Ett klassiskt fel. Byte av spole eller kondensator naturligtvis.

Förra hösten körde jag denna moped till min ”meck” som bytte tändspolen, satte dit en ny kondensator samt nya brytare. Nu gick motorn lätt att starta och gick mycket bra på tomgång, men belysningen funkade inte. Vi kollade först ljusspolen med en krets från ett batteri och till en glödlampa. Då lyste lampan. Sedan kopplade vi kablarna på mopeden med ett batteri. Då lyste lamporna. Men med ljusspolen på tändplattan och motorn igång så lyser inte lamporna! Kan det ändå vara så att ljusspolen ändå inte ger någon ström av någon anledning.

Vad gör vi nu?

Mvh Staffan

 

Svar: Resistansen på en fungerande ljusspole ligger ofta under ett Ohm på en 6-voltsspole. En ljusspole till en moped kan ligga på 0,5 Ohm vilket är väldigt svårt att mäta om man inte har ett känsligt (och dyrt) mätinstrument eller ännu hellre en resistansbrygga. Om man kollar en ljusspole med lampa och batteri så kommer lampan att lysa lika starkt oavsett om den är hel eller kortsluten. Däremot kan man se om det är avbrott i spolen då lampan i så fall förblir släckt.

Man kan testa en ljusspole genom att ansluta den till ett batteri (med en 15-25 wattslampa i serie som strömbegränsare) och kontrollera om spolens järnkärna blir magnetisk. Problemet är bara att ett enstaka varv som råkat bli kortslutet stjäl effekt från spolen under drift, men är omöjligt att hitta med vanlig resistansmätning.

Testa med att ha mätaren inkopplad på ljusspolen samtidigt med lamporna. Starta motorn. Om spänningen stiger till över 6 volt bör spolen vara hel och kontakten upp till lamporna felaktig. Nu har du ju testat lamporna med ett batteri, så jag tror att mätaren kommer att visa noll eller låg spänning vilket då indikerar att spolen eller dess kabel är felaktig. Testa med en annan spole så visar det sig hur det ligger till.

Jim Lundberg

Autoped som tappat lyset efter byte av tändspole
En ljusspole har väldigt låg resistans och kan därför vara svår att mäta upp i jakten på felaktigheter. Spolen på bilden håller 0,5 Ohm enligt mätaren, men med en mer exakt resistansbrygga visade sig spolen ligga på 0,367 Ohm – alltså nästan kortslutning trots att spolen är hel och fungerande.

Rulla till toppen