Fråga: Hej Jim! Jag håller på och rustar en gammal tvåväxlad Sachsmotor. I vänster motorhalva sitter ett glidlager nr 43, kan vara utav brons eller så. I det bottnar änden på kopplingsaxeln nr 44. Ett hål utifrån växelhuset är borrat genom godset lagret sitter i samt i lagret.
Nu till frågan. Hur stort spel ska man tolerera där? När jag sätter i axeln kan jag rucka den lite i sidled. Ska det vara så och oljan tätar till det hela under drift funderar jag. Jag tycker inte jag ser någon förslitning vare sig på lagret eller axeln. Däremot är det lite slitet på glidlagret nr 47 som går genom lagret nr 48. Fast även här ska det väl få plats lite olja.
Tacksam för svar.
Vh
/Jon i Knivsta
Svar: Jag har inga fabriksuppgifter på spelet i dessa bussningar, men någon tiondels millimeter i radialspel bör man kunna tolerera. Om det glappar mycket i kopplingens lagringar får kuggarna i transmissionen onödigt mycket stryk. Bussningen (nr 43) kan dras ut genom att man drar i en gängtapp i bussningen och därefter drar man i tappen. Värm gärna blocket under arbetet. Vanligtvis är det kullagret (nr 48) innanför kopplingskorgen som glappar upp.
På äldre motorer är detta lager delat och då kan man byta kulkransen och ytterringen från ett ramlager (E15) från samma motor. Då har man ersatt två av tre slitna delar. Kopplingslagret finns komplett som nytillverkat, men då jag hör så mycket dåligt om dessa nytillverkade lager vågar jag inte rekommendera dem. Men kvaliteten kan visst variera från en leverantör till en annan.
Jim Lundberg





