Annan cylinder på JB mopedmotor?

Fråga: Hej. Jag har en JB-motor på 48cc, som sitter på en Maraton Monark. Jag hittade ett litet trimkit på 3,4hk till sachsmotorer och dom sålde med ”Luftkyld” eller ”fläktkyld” cylinder. Tror du denna passar på en 48cc JB-motor?

/Daniel

 

Svar: Det är ytterst sällan en cylinder av ett fabrikat passar direkt på en motor av ett annat fabrikat. Det är många faktorer som spelar in; avståndet mellan pinnskruvarna i motorn, höjden på kolvbulten i kolven, vevstakens längd, vevaxelns slaglängd med mera.

En sachscylinder går inte att få dit på en JB-motor utan att ändra om pinnskruvarnas placering i blocket. Det blir till att gänga nya hål och eventuellt svetsa på material på blocket. Nästa grej är att JB-motorn har helt andra överströmningskanaler där cylindern inte har öppningar i cylinderfoten (som Sachs med flera), utan har helt öppna kanaler inne i loppet och fönster i kolven där färskgasen passerar. Av den anledningen är vevhuset annorlunda konstruerat mot cylindern. JB-motorn har 39 mm cylinderdiameter, sachsmotorn har 38 mm. JB-kolven har 10 mm kolvbult, sachsmotorn har 12 mm kolvbult, och så vidare.

Allt går givetvis att fixa till och det är inte ovanligt att man bygger om mopedmotorer på alla möjliga vis bara man har tillgång till en maskinpark och dessutom kan svetsa aluminium. Mitt råd är att du skaffar en piggare moped – kanske också med fler växlar. Dessutom är en Monark Maraton med JB-motor en ovanlig moped och att bygga om den motorn är ett säkert sätt att sänka värdet radikalt. Både historiskt och pengamässigt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen