Fråga: Hej Jim! Ska renovera en Sachs Saxonettemotor till min kompis och undrar om det är mycket svårt att genomföra eller om en hobbymekaniker med 15års erfarenhet skulle klara av det. Har renoverat en tvåväxlad Sachs innan utan problem med hjälp av din bok (Stora Tvåtaktsboken). Undrar även om packningarna från vanliga sachsmotorer passar på Saxonette motorn.
Kevin Sörensen
Svar: Den tvåväxlade saxonettemotorn med automatlåda är väldigt lättmekad. Inne i växellådan finns i princip bara en genomgående axel till kedjedrevet på dess vänstra sida. Det man ska ha lite koll på är hur drivbackarna sitter i kopplingen. Ta gärna några bilder när dessa tas bort. Jag var 15 år när jag renoverade min första saxonettemotor och hade inga förkunskaper om denna motor. Den motorn hade körts utan olja i bensinen och behövde ett nytt vevstakslager. Verktygen var få på den tiden, men det gick ändå.
Det är samma packningar i saxonetten som i andra sachsmotorer. Jag är dock lite osäker på dimensionen på packboxarna i vevhuset då Monarks egen reservdelslista kallar bägge packboxarna (höger och vänster) för nummer ”27” på sprängskissen. Tittar man sedan i listan har nummer 27 två mått; 15x30x7 samt 17x30x7. Antingen finns det två varianter på motorer eller så är det olika på höger och vänster sida – fast då borde inte det stå ”27” på bägge sidorna. Säkrast är att ta isär motorn och kolla själv vad som sitter där.
Jim Lundberg




