Fråga: Hej! Fundersam angående en Sachs 50/2 motor. Renoverat hela motorn och fyllde i 2dl olja som det skall vara. Motorn är inte startad ännu. Har oxå läst någonstans att rätt mängd olja är i när det inte rinner ur något när nivåpluggen är urskruvad. Fast skruvar jag ur den rinner typ hälften av oljan ut?
Har jag glömt någon packning/packbox någonstans mellan motorsidorna så att säga? Kopplingsaxeln är den som ligger lägst och där borde ju olja flöda igenom lagret tycker jag. Och det är ju ingen torrkoppling heller så det är väl naturligt att oljan skall rinna över till kopplingssidan.
Tacksam för svar.
/Jon
Svar: Volymuppgiften på 2 dl växellådsolja i sachsmotorn är korrekt. Du kan lugnt starta upp och köra din motor. Oljan i sachsmotorn cirkulerar under drift och det ska inte finnas någon form av tätning mellan växellåda och transmission. Kopplingskorgens kuggar fångar upp olja från botten som sedan stänker av och fångas uppe vid ”A” där oljan rinner in i växellådan. Oljan kommer sedan tillbaka in till transmissionen via hålet ”B” och kopplingslagret ”C”.
Om man häller i oljan (2 dl) i en sachsmotor genom S-luckan på transmissionskåpan så hamnar all olja där och nästan inget hamnar i växellådan. Öppnar man då nivåskruven i transmissionskåpan utan att ha kört motorn så rinner mycket av oljan ut eftersom den inte hunnit cirkulera och transporteras till växellådan. När man ska tappa ur all olja ur en Sachs mopedmotor räcker det inte bara med att ta bort avtappningspluggen under motorn, utan man måste även lossa nivåpluggen och ställa mopeden i lite uppförslut för att få ur den sista slurken.
Jim Lundberg




