Fråga: Hej Jim. Först och främst. Tack för en fantastiskt trevlig ”Mekarhörna”. Jag har fått ärva två stycken Honda MT5:or som stått still i nästan 10 år. Jag har plockat bort förgasare och rengjort bägge noga. Felsökt efter tjuvluft och kollat toppackningen. Dock är det samma bekymmer på bägge vid uppstart av båda. De startar nämligen bara med choke. Den ena går att köra lite med, men endast med choke.
Den andra dör efter några sekunder. Gemensamt för båda är att de dör direkt man trycker in choken. Bensin verkar den få då tändstiftet är blött, likaså avgasporten. Min teori är att gnistan är svag och endast tänder med choke, sen drunknar den i soppa. Men jag tycker det är märkligt. Vad tror du om detta? Vanligt fenomen? Jag måste erkänna att min kunskap inom detta egentligen slutar vid justering av tomgångsskruven. Tacksam för svar, börjar tappa hoppet.
Mvh Dan
Svar: Kolla att packboxarna i vevhuset är täta. Om en motor står länge kan dessa torka och kan även skadas vid första starten. Om dessa läcker behövs det choke om motorn överhuvudtaget ska starta. Kolla att eventuella reedventiler stänger helt och har alla flärpar kvar. Om gnistan är svag brukar motorn inte klara av att förbränna en fet (choke) blandning, men det är inte helt säkert. Testa med att byta till nya tändstift då gamla stift kan ha ledande beläggningar som leder gnistan på avvägar.
Gör också så följande test. Ta ett fungerande tändstift och klipp bort sidoelektroden. Testa nu gnistan genom att hålla detta provstift mot jord samtidigt som du kickar. Med bortklippt elektrod blir gnistgapet 3-5 mm beroende på elektrodtyp och det är det minsta gnistlängd som tändsystemet ska klara ute i fria luften om det ska bli någon gnista på tändstiftet i motorn med ett gap på 0,5 mm eftersom gnistan får svårare att hoppa över elektroderna under kompressionstryck. Vi kommer att visa detta fenomen i nästa nummer av Classic Motor (nummer 11/2014) som kommer i butik den 21 oktober. Hoppas även den Mekarhörnan blir till belåtenhet!
Jim Lundberg




