Fråga: Angående svårstartad Fram Clipper, har haft av cylinder, bytt och gjort rent i kannringspår, bytt två packboxar på båda sidor. Kompressionen visar ca 6. Ha även bytt kondensator och filat brytare inställt efter måttet, gnistan är fin (ej röd – går mer i blått) vid startförsök. Ingen reaktion (inte heller med startgas) stiftet blir ej surt… Förgasare rengjord, röret likaså – som förgasaren sitter på.
Tacksam för svar
Sven-Olof
Svar: Kolla hur lång gnista tändsystemet klarar. Att få bra gnista på tändstiftet ute i det fria klarar även ett dåligt tändsystem. Minst 5 mm i fria luften måste tändsystemet klara om det ska klara 0,5 mm under kompression. (Detta reder vi ut med ett intressant experiment i Classic Motor nummer 11 som kommer i butik den 21 oktober.) Att justera brytarna till rätt mått är ingen garanti för en stark gnista om inte brytarna är garanterat felfria.
Fram har en Victoriamotor och dessa saknar kilspår för svänghjulet. När man ställer tändningen på dessa motorer får man först lossa svänghjulet från sin kona på vevaxeln. Sedan ställer man kolven i tändläge vilket är 2,0-2,2 mm på Zweirad-Motorn om det är den du har. Därefter vrider man svänghjulet i rotationsriktningen på sin kona tills brytarna precis ska till att öppna. Där knackar man till svänghjulet inåt så det fastnar på konan och drar åt svänghjulsmutter. Kolla efteråt att tändningen hamnade rätt. Observera att man alltid ska ställa brytaravståndet först innan man ställer tändningen – oavsett vilken typ av tändsystem det gäller.
Ett kompressionstryck på cirka 6 kilo är helt normalt för en mopedmotor. Nu är packboxarna utbytta, men kolla för säkerhets skull att ingen av dem har krupit ur sitt hål vilket kan hända med packboxar som är helt gummiklädda..
Jim Lundberg




