Kopplingen hänger sig på ILO Piano

Fråga: Hej Jim. På min ILO V50 sitter ett litet stift som ligger mot kopplingsarmen enligt sprängskiss ska det ska påverkas av lamellkorgen, Men detta hamnar i något felläge fullt intryckt i botten och då slirar lamellerna så mycket att det inte går att starta. Har haft bort det och smörjt funkar en stund sen samma sak! Får använda magnet för att få ut det, det är inte fjäderbelastat, Vad är galet – jag eller motorn:-)

Greger Petersson

 

Svar: Jag förmodar att du menar den korta tryckstång som sitter innanför kopplingsarmen på motorns vänstra sida (bilden ovan). Den stången ska sticka ut några millimeter ur blocket även om kopplingshandtaget är fullt indraget. Om denna stång trycks helt ”i botten” så låter det som att det antingen är för tjocka lameller eller att tryckstängerna innanför denna är nerslitna på längden. Dessa håller måttet 6×55 mm i originalskick. Den korta stången håller måtten 5×19 mm vilket innebär att man måste ta bort transkåpan och ta bort den yttersta plattan i kopplingskorgen för att få ut och kontrollera de längre stängerna. Kolla samtidigt att det inte är slitet i korgen och på lamellernas tänder. Om det bildas hack i dessa kan lamellerna/kopplingen fastna av den orsaken.

Det sitter en skiljevägg i blocket som ska förhindra att stången ska bli nersprutad med sand och liknande från kedjedrevet. Om kedjan hoppat någon gång kan denna skiljevägg ha skadats eller saknas helt och då kan smutsen nå stången och få den att kärva. Detta går att laga med exempelvis kemisk metall, eventuellt i kombination med en plåtbit om det saknas stora flisor.

Det kan även vara så att hålet för den yttre stången är så slitet att stången kantrar och kilas fast i hålet. Om så är fallet kan man borra upp hålet till 6 mm och tillverka en ny och grövre stång med längden 19 mm, men tänk på att den bör vara härdbar om den ska få en lång livslängd utan regelbundna justeringar. Kolla även att änden på justerskruven i kopplingsarmen inte är för sliten/skadad att den hakar tag i stången.

Jim Lundberg

Rulla till toppen