Vad använder man för olja till en hastighetsmätare?

Fråga: Jag har äntligen hittat en original VDO hastighetsmätare till ett Monark M300-projekt. Mätaren är mycket rostig på utsidan av kåpan men verkar oanfrätt inombords. Någon har tidigare varit inne i den, då kromringen som håller glaset är stukad och uppbruten. Dessutom står kilometerräknaren på 000000 km, vilket verkar otroligt, men man vet aldrig. Allt verkar rent och fint.

Jag har ny kromring och packning liggande, kåpan kan lätt avrostas och målas, men hur smörjer jag lämpligen själva mätarmekanismen? Dessutom skulle det vara bra med ett tips på verktyg och teknik för att vika in den nya kromringens kanter fint och jämnt och stadigt.

 

Mvh

Andercz

 

Svar: Jag kontaktade Instrument JIGE AB som renoverar olika mätare och fick rådet att använda en tunn syntetolja, alltså tunn motorolja. Det behövs med andra ord inte särskilda urmakaroljor till denna typ av mätinstrument. Sparsam smörjning är att rekommendera.

När det gäller montering av kromsargen får man nog bygga om en tång eller polygrip så att den får breda och släta käftar som inte ger tryckmärken i den tunna metallen. Exakt hur det ska se ut beror på ringens/sargens profil samt diameter (radie).

Jim Lundberg

Rulla till toppen