Fråga: Jag har en fråga angående en gammal veteranbil från 1920-tal som jag har startsvårigheter med. Motorn är en rak sexa med sex volts elsystem. Det sitter en Carter stigförgasare och AC bränslepump.
Det verkar som om den har svårt att få upp bränsle. Motorn går när man fyller bensin i tändstiftshålen. Vågar inte göra det för mycket. Prövade med liten lös tvåliters tank monterad provisoriskt ovanför bränslepump men samma resultat – den får inget bränsle. Bra gnista annars.
Pumpen har en glasbehållare där man ser bensinen. Verkar vara en backventil med bricka och fjäder i den. Det finns en kupolmutter längre in på pumpen intill bränsleröret. Kan det vara någon luftning eller ytterligare en ventil.
Sex volt gör att motorn snurrar sakta och det verkar som sagt bli för dåligt tryck för att få fram bensin.
Tacksam för svar. Bra om man kunde få igång och köra bilen.
Svar: Klart vi ska försöka hjälpa dig att få igång bilen. Prova att koppla förbi originalets bränslepump och koppla istället in en elektrisk. Håll ner den andra slangen på pumpen slangen i ett kärl och starta den. Om den pumpar bra så är inte bränsletillförseln problemet. Pumpar den inte så är troligen bränsleledningen defekt.
Koppla in slangen på förgasaren, starta pumpen och prova med att starta bilen. Om bilen startar på detta sätt ligger felet hos pumpen. Om inte kan felet lika gärna sitta i förgasaren. Prova att göra rent förgasaren och kontrollera att eventuella filter (det kan sitta ett i anslutningsröret) inte är igensatta.
Demontera pumpen från blocket och prova att pumpa för hand. Om den inte suger är det förmodligen membranet som har gett upp och bör bytas ut.
Glasbubblan som sitter på pumpen är ett primitivt filter och kupolmuttern är troligen en tryckutjämnare.
På Maritime Dragracing finns flera bilder av AC bränslepumpar – de kan förhoppningsvis även hjälpa dig med eventuella reservdelar.
OBS: Tänk på säkerheten och brandrisken när du arbetar med bränslesystem.
Lycka till
Robert Gustavsson




