Fråga: Hej. Jag har en NV11 DKW 125.a från 1951. Den har ju tändspolen monterad i bakelitboxen utanför motorn. Kan man ersätta originaltändspolen med någon annan tändspole, i eller utanför boxen? Jag misstänker att min är felaktig, motorn stannar när han blir varm.
Mvh Arne
Svar: NV 11 har ett 6-voltssystem och då finns det flera mopedtändspolar som kan användas. Jag vet inte exakt hur det är kopplat inne i bakelitlådan på NV då det inte framgår av kopplingsschemat, men det bör vara samma som på en bil med två primäranslutningar på tändspolen, en för ström (från batteri/tändningslås) och en för brytarna. De så kallade universalspolarna som säljs har en- eller två primäranslutningar. I så fall (det här vet NV 11-ägarna) bör en tändspole med två primäranslutningar vara lämpligast. En spole med endast en primäranslutning (vänster på bilden ovan) kan gå att använda, men då måste dess stomme hållas isolerad från jord.
Sedan kan det ju finnas fler orsaker till att motorn stannar när den är varm, som ånglås eller liknande, men dessa mopedtändspolar kostar under tvåhundra kronor och kan vara värda att testa.
Jim Lundberg
Uppdatering 2014-11-06:
Från Bengt Göransson har vi fått bilder som visar insidan av NV/DKW:s bakelitlåda med tänddetaljer.
Tack Bengt!


Övre höger skruvanslutning är bara till plåtblecket för att fixera tändspole.
Höger anslutning från tändspolen kopplas via DKW nyckelvredet till batteriet via säkringen, när tändningen är påslagen.
Med vänlig hälsning
Bengt






