Reparera repig Zündappcylinder

Fråga: Hej. Köpte nyligen en Zündappmotor (typ 258 med torrlamellkoppling) från 1957. Motorn var ett renoveringsobjekt och det var egentligen bara cylindern jag var intresserad av. Den är på 1,6hk, originalet 0,8 hk, en fabrikscylinder och inte hemmatrimmad. Tyvärr var cylindern skuren, ganska djupa repor över och under avgasporten och en del kromsläpp. Nu undrar jag om det finns någon möjlighet att rädda cylindern, borra och montera nytt/löst foder alt. borra och förse med ny krombehandling (överdimensionskolv)? Saken är den att denna cylinder är kortare än övriga (nyare) Zündappcylindrar och är i stort sett omöjlig att få tag i.

Väntar med spänning på positivt svar

Mvh Per

 

Svar: Det går ofta att rädda en hårdförkromad cylinder som är repig och flagad. Då nikasilbehandlar man cylindern vilket innebär att man lagar skadan och lägger på en ny slityta av nikasil (nickel silicon carbide) vilket är ett hårt keramiskt ämne som ersätter kromet. Det kostar en del och firman som gör jobbet vill först titta på cylindern innan de tar på sig jobbet. Kolla med exempelvis CylinderdoktornBlixtens Racing eller Nikasilproffsen om de kan hjälpa dig.

Jim Lundberg

Rulla till toppen