Måste man ha C3-lager på vevaxeln?

Fråga: Hej! Har hållit på och bråkat med diverse Jawa 350-motorer till en modell 360. Har fått god hjälp av Andercz från Jawaklubben med dokumentation osv. Hur som helst så är det nu dags för en total genomgång av original motorn. Förundras då över att alla Jawa 350-motorer jag skruvat med har haft 6305 ramlager och inte 6305 C3 vilket brukar vara vad som gäller i alla fall när vi diskuterar 2-taktare.

Vill ju göra jobbet rätt ifrån början. Har kollat mängder med reservdelslistor för diverse Monark med ILO- och JB-motorer samt allehanda DKW och tom Husqvarna. Alla rekommenderar C3-klassade ramlager. Är Jawa ett undantag? Till och med en Jawamotor från en militär Monark/Jawa  MC356 hade vanliga 6305 SKF Made in Sweden ramlager men utan C3-klassningen. Och militärer skall ju vara noggranna eller hur? Vad gäller? Det är ju nu när motorn är delad som jobbet skall göras.
MVH
Bengt Göransson

 

Svar: C3-lager är ett lager som har lite större spel än ett standardlager. C3-lager brukar rekommenderas i applikationer där det förväntas höga varvtal och/eller stora temperaturskillnader mellan axel och lagerhus. Av den anledningen är det vanligt att man monterar C3-lager på vevaxeln.

Men att ett lager nu har C3-klassning innebär inte att det per automatik har ett stort radialspel – bara att det inte har ett för litet spel, enkelt uttryckt. Om vi tar 6305-lagret i exemplet så har det följande inbyggnadsmått: 25x62x17 mm. Ett sådant lager som har standardklassning, CN, ska då ha ett radialspel på 5-20µm (1µm = 0,001 mm). Ett C3-lager med samma dimensioner ska då ha ett spel på 13-28 µm. Alltså ingen dramatisk skillnad eftersom klassningarna överlappar varandra. Man kan istället säga så här: Om man väljer ett 6305/C3-lager så är man garanterad att det inte har mindre radialspel än 13 µm. Men har man lite tur kan man hitta ett CN-lager med 20 µm i radialspel.

Vad som gäller för just Jawa 350 kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag aldrig skruvat med en sådan motor, fast C3-lager är aldrig fel.

Jim Lundberg

Rulla till toppen