Hur tjocka lameller i Sachs 98 cc?

Fråga: Hej killar! Jag undrar hur tjocka man skall göra korklamellerna till en Sachs 98 cc 1938

Alf Wendel

 

Svar: Tyvärr så har jag inga exakta uppgifter på lamellens ursprungliga tjocklek då även mina lameller har många år och mil på nacken. Om du läser tidningen Classic Motor så står det i nummer 6/2014 hur man mäter fram den ursprungliga tjockleken på en lamell.

I korthet går det dock till så här: Klipp ut några pappskivor (pizzakartong eller baksidan på ett kollegieblock) med samma form som lamellerna. Stoppa tillbaka en korklamell i korgen, sedan en (eller två) pappskivor och så en stållamell. Kör den ordningen tills alla lameller är på plats och montera sedan fjädrar och tryckplatta. Testa nu hur kopplingsmekanismen arbetar. Du kommer att behöva dra in justerskruven till tryckstången några varv. Kolla även på slitaget i kopplingskorgens uttag för lamellernas tänder. Om tänderna ligger mitt för dessa hack är det nu rätt tjocklek på hela ”paketet” med dessa pappskivor. Tjockleken på pappskivorna är då det mått som du ska plussa på dina slitna korklameller.

Vi tar ett exempel: Du har stoppat in fyra pappskivor på 0,5 mm i kopplingen och då ser allting bra ut. Kopplingsmekanismen känns bra och lamellernas tänder ligger i höjd med hacken i korgen. Det innebär att ditt lamellpaket ska vara lika mycket tjockare som fyra 0,5 mm pappskivor – Alltså 2 mm tjockare (4×0,5 mm). Sachs 98:an har två korklameller och då ska varje korklamell efter omkorkning vara 1 mm tjockare än innan. Tänk också på att det inte är särskilt noga med tjockleken på en lamell. Det som är viktigt är att korkarna är tjockare än stålplattan de sitter i och att hela paketet får plats i korgen utan att kopplingsmekanismen beter sig konstigt. En halv millimeter hit och dit på lamellpaketet påverkar inte fjädertrycket särskilt mycket.

Jim Lundberg

Hur tjocka lameller i Sachs 98 cc?
Klipp till några pappskivor (man får äta pizza!) och använd dessa som shims i kopplingen.
Hur tjocka lameller i Sachs 98 cc?
Lamellernas tänder (röda på bilden) lämnar ofta spår efter sig i form av hack i kopplingskorgens kant. Här ser vi hur lamellerna rört sig inåt när de blivit tunnare.
Hur tjocka lameller i Sachs 98 cc?
Här har vi shimsat upp kopplingen med pappskivor och nu ser vi hur det såg ut när lamellerna var nya. Nu vet vi hur mycket tjockare korklamellerna ska vara.

Rulla till toppen