Fråga: Hej! Jag har en 1-växlad Husqvarna Novolette som jag har helrenoverat. Jag har fått den till att starta och gå, men sen dog den. Då kollade jag tändningen, som inte längre stämde. När jag plockade av svänghjulet hade axeltappen gått av, så svänghjulet har vridit sig. Jag bytte axeltappen la på en sorts lim som en mekaniker jag känner rekommenderade och satte dit svänghjulet och drog åt muttern lika hårt som den skulle + liiite till.
Den startade då och gick i någon timme, sen dog moppen igen och då var det svänghjulet som vridit sig igen och axeltappen var av. Vad gör jag nu för att detta inte ska hända mig en 3:e gång? Vad beror detta på? Är det grader på axeln? Är det så att axeln är ojämn så det blir obalans och slår av axeltappen? Tack på förhand!
Johan Gustafsson
Svar: Nu vet jag inte vilken axeltapp du menar. Är det lilla styrstiftet i axeln, eller är det den yttersta delen med gängan för svänghjulsmuttern på axeln som går av? Om det är gängan som går av drar du åt för hårt. En svänghjulsmutter ska dras med 2-3 kilo (kgm). Dessutom kan man även spräcka svänghjulsnavet om man drar muttern för hårt. Om det är styrstiftet (som har samma uppgift som en krysskil) som går av så beror det på att konan inte greppar som den ska. Om det finns smuts eller skador på axeln och/eller i svänghjulets nav så greppar inte konan som den ska och hjulet lossnar under drift. Detta stift, eller en krysskil, har endast till uppgift att styra in svänghjulet i rätt läge vid monteringen. När muttern dragits åt är det konan som ska hålla fast hjulet på axeln. Det ska inte behövas vare sig lim eller överdriven dragning av muttern.
Kolla att ytorna på bägge konorna är kliniskt rena och fria från skador. Om det finns repor eller andra skador på konorna kan dessa slipas bort med ventilslippasta. Lägg en liten klick pasta på axeln och skjut på svänghjulet. Vrid sedan hjulet fram och tillbaka på axeln samtidigt som det trycks inåt. Ta sedan bort hjulet och rengör ytorna noggrant från pasta och sliprester. Om ytorna på axeln och i navet har en jämn grå färg är slipningen klar. Annars fortsätter man att slipa en stund till. Pastans slipförmåga är stor så håll inte på för länge så att svänghjulet hamnar för långt in på axeln. Se till att all pasta är avlägsnad innan svänghjulet slutligen monteras. Kommer det in pasta i tändsystemet kan den förstöra brytarkontakterna på kort tid.
Jim Lundberg





